Wednesday, January 7, 2009

Mari Cerita Pasal Makan

Asek-asek cite pasal jalan2 coti2 malaysia...kali meh lieya nak cite pasal makan plak...... citer pasal karenah makan anak2 dare ku ittew.....haissh!! jgn ingat mia n mija ni same peel makannye....meh kite tgk!!...
si Mia :
- tak leh pedas langsung....ade rempah2 sikit pun tak leh....lidah mia mmg peka, kalo terase pedas or rempah2 sikit siap laa muntah2....leceh tul kalo makan kat luar, kalo order tuk die mmg aku akan repeat order kat pelayan takut dieorg akan terbuat yg pedas, bape kali jadi kes aku suruh dieorg buat baru makanan mia.....haru betul!!!!
- segale maknike sayur atau rencah2 cam ayam atau sotong tak leh ade....kalo mee tu biar mee saje.....kalo ade..gigih laa die asingkan kat tepi pinggan...geram tul aku....die cume makan sayur lobak dan udang sahaja....kalo makan kat luar wajib order udang goreng tepung...udang mia yg makan..tepung nye mak paknye yg tukang abiskan...
- suke makan nasi lemak w/o sambal..... roti canai cecah kuah dal ... mee goreng kicap, mee sup, kuih telinga keling
- air plak suke sirap laici atau pun milo tabur
- peel skrang kalo makan....suke makan cepat2...konon2 die abis dulu...die menang.....hangen jek aku!!!

si Mija :

- tak kisah kalo pedas sikit....suap lauk kari pun die okey.....cume die alah kalo ade lade hitam....mmg tak leh makan...siap laaa berair2 biji mate

- tak kisah pun ade ape kat dlm pinggan die...semua die bedal....tak pantang sayur or ape2 rencah...senang kalo masak tuk mija....semua ngap!!!

- same gak cam mia...suke makan nasi lemak w/o sambal, roti canai cecah kuah dal, mee goreng kicap, mee sup, kuih telinga keling

- air pun same cam akak die......

jom tgk gambar plak.....


nie salah satu makanan yg die suke.....kuew tiow sup tapi boh sos tiram sikit mase masak...tu yg kuah die ala2 nak itam tuh....



cerewet.....sayur semua die asing2kan.......makan mee ajek




eermmm...sedap tul mama masak!!!



time makan tak leh minum air....dah abis makan baru boleh minum air




mija kalo bab makan mmg khusyuk....tertib jek mengadap




tak pilih memilih pun...semua ngap masuk mulut




tambah lagi satu pinggan mama!!!





aku nak amik gambar die tgh makan...die main posing2 plak...



dah abis dah makan!!!


haaaa ni pinggan mia....tgk2.....isi ayam die main tinggal jek.....ingat mak ko ni cop duit!!!



nie pinggan mija.....semua die sapu




nie makan kat Mc D...peberet mija semestinye cup corn




mia biase laa sundae die mesti tak tinggal....ngan ayam goreng




1 bijik sundae ni die bedal sorang....



eh selingan plak....walau terpakse nganga mulut beso2 makan prosperity, mak tetap kontrol ayu tau!!!!!



nie mase makan kat mamak presint 9.....kadang2 dah jemu dok makan kedai melayu kami tukar angin makan sini.....






mia makan nasi lemak w/o sambal....ramai org tgk die mkn time ni....agaknye tgk care mia pakai sudu n garfu tu kot...cam org besar gayenye he he hehe






mija yg selalu makan comot..tak mcm mia jage imej...auwww!!!





hah tgk tu kat mulut ade nasi...haish...penat mak ko ni ajar grooming tau




makin byk comotnyer he he he hehe




** sekadar selingan....ni la peberet food lieya kalo gi mamak presint 9 kat klinik lita alis tu.....MEGI GORENG.....lagi syiok kalo perah asam limau pastu letak sos cili byk2.....nyum nyum nyum (aku lapo Megi Goreng!!)




jom layan mija bace doa...dulu bace doa yg aku dengar amin jek...skrang ni dah full dahtapi takde plak video die bace doa full.....mia takyah ckp laa...mmg terra giler....sampai tersalah bace doa tdo time nak mkn he hehe he




nie plak video dolu2 alkisah makan gak...mase mija 7 bulan...mia plak baru setahun lebih....dieorg berebut kuih ....mija tak padan ngan kecik pandai gak nak berebut ngan akak die....mia plak tgk le camne die buat adik die.... hi hi hi ...windu saat nieh....


okay...tu sajok citer sayer!!!

30 celoteh sahabat

Ya Allah lieya.... aku ingat hardy je camtu. rupanya si mia pun sama.

hardy sebijik cam mia, x leh pedas langsung pastu mkn le apa pun, semua nk kosong. ayam, sayur semua dia letak tepi.

ko tau apa fave food dia? nasi kosong & nasi impit kosong. heran aku...

hahahah....lawak aku dgq budak2 ni b doa mkn. bantai je apa yg derang ingat. doa tido pun doa tido la.
awat mama amik video senget?? ni mesti kess x perasan ni kan? dok ingat cam nk snap pic...

aku pun baru melantak prosperity ptg semlm. siap order double ok?? leh habis lak tu. nampak sgt kuat makan... hehehe..tapi sedap kan lieyaaaaa?? uihhh lapaq le pulak bila teringat.

betui ko, rindu bila tgk video budak2 ni time kecik kan? time ni dua2 x paham bahasa lagi. x reti nk share brg pun lg. tapi mija baik je, x nangis pun mia amik kuih tu. kalu hardy dh lama melalak....

January 7, 2009 at 8:18 AM

hehe maryam ok..setakat ni bedal je tp klu yg pedas tu sket2 leh la.. maryam x suka ayam..hurm..dia lbh kpd ikan..

lieya..pic megi goreng ko ni mengoda iman tul la..aku dah la posa sunat ari ni.. adusssssss terus bunyik perut aku.. aku pun suka mamak tau...syokkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

aku pun rindu masa maryam kecikkkk.... huhuhu

January 7, 2009 at 8:23 AM

irfan ni pun bukannye makan sayur sgt...letak kat pinggan je lebih...makan nye idak pun...kalau nak bagi dia makan sayur, kena hancur2 kan dulu, pastu suap...kalau dia suap sendiri, mmg tak makan la sayur2 semua...kalau yg pedas sikit2 pun ok je irfan makan...

elok je dua beradik tu makan guna sudu dan garpu....kalau si irfan 2 biji nasi je yg masuk mulut..yg lain berterabur...lagi senang kalau makan guna tangan..

prosperity burger tu pun favourite wanie gak..sedap kan..tapi husband wanie tak suka sgt...

wanie pun rindu masa irfan kecik2....

January 7, 2009 at 8:29 AM

wah....nampaknyer si mia lg cerewat berbanding si mija erk...mia nie sama lor perangai mcm iman...x boleh pedas sket....lieya gambo ko yg mkn prosperity tu mcm ikanlan MD plak...jgn mareh yerk...aku gurau jerk...mamak yg dekat LITA ALIS TU...mmg port ktorg slalu mkn...dekat jerk dgn umah aku..biasa aku slalu mkn mee goreng mamak dia...sedap!!!!

January 7, 2009 at 8:39 AM

menci arrr...dah comment pepanjang...pastu error lah plak...

January 7, 2009 at 8:44 AM

Terbalik la plak...Haikal kalo makan nasi.....dia kutip sayur dan lauk je. yg nasi dia tak makan....camner tu?...susah tul nak bagi haikal makan nasi. kalo sayur mmg dia cukup suka....bagi lah sayur apa pun, semua dia bantai makan je hehehehe...yg mama dia lak tak suka sayur. Camner tu? hahahaha

satu lagi yg haikal suka sgt mkn ialah sphageti yg kuah cream tu...yg herb dan cheese. mmg selera dia mkn.....

Sweet je tgk video tu...tgh berebut kuih ek....

January 7, 2009 at 8:45 AM

meh aku comment balik .

anak2 ko kalu bab makan mmg aku tabik spring ler lieya...semangat sumer hah.....kalu nak banding ngan batrice, adoiler....sgt bercinta nak suruh dia makan...lebih main2 jer....

batrice cam mija...tahan pedas....sampai aku buat sambal tumis petai pun dia ngap sekali....tp mulut bising ngadu "edasss" edasss"....lepas minum air, sambung lg makan.....aku tak kasi, dia melalak...camno tu....ikut jejak langkah mama dia yg antu pedas gark ler....sayur plak cam mia....he he he....

video aku x leh bukak ler lieya...nanti balik aku nengok erk...

windu kan zaman diaorg kecik2..now, dah pandai nak gaduh dah...

oitt....mana ada nganga besar2 tu...kemain sopan santun lg aku nengok ko makan prosperity tu....

January 7, 2009 at 8:48 AM

agak2 la kan...ank sulung mesti tak mkn pedas kot huhu..sbb irfan pun tak mkn pedas...beza aiman, pedas skit bleh lg telan...tapi bab sayur2,dua2 mmg tak mkn huhuhu...

January 7, 2009 at 8:56 AM

cepat tul mija duduk eh..7 bulan dah duduk..
keh..keh..mcm2 aksi Mia Mija makan eh..makan nasi lemak w/o sambal??..apa lah rasanyer kan..tapi kak iena suka tul tengok dorang makan, bersungguh2..
Jannah semua dia bedal..
sapa punya ibu kaki lah yg ader dalam video tu??..ko lah lieya, kan..keh..keh..

January 7, 2009 at 9:04 AM

lieya, anak ko ni lebih kurang anak aku le peel nya..si kakak memilih makan.suma nk tolak tepi..si adik bedal je suma..xkisah langsung

pastu bab baca doa makan sampai tersasul doa tido pon sama..hahahaha.rasanya sbb doa tido lagi pendek dari doa makan kan..senang..wakakakka

January 7, 2009 at 9:18 AM

kty selalu gak makan kat presint 9 tuh..

kalo fir lak..kalo tak pedas bising..ari2 mau sambal..

January 7, 2009 at 9:43 AM

suka tgk dua beradik nie makan. Selera betul..Trisyia pun suka makan sup..apa segala sup lah...:) Tapi Trisyia dia makan sayur..especially carrot tu mmg dia suka. Makan pedas pun okay..kadang-kadang tu sampai berair mata tgk dia makan..steady jer..tp bila habis makan...dia akan menjerit nak air!!!! hehehehe :)

p/s..Lieya interested ker? Ikka actually dah advertise lagi murah kat dlm blog nie. Tempat lain ikka advertise RM 350 tau..:)

January 7, 2009 at 9:44 AM

sukanyer atie nengok mia ngan mija makan.berselera betul kan.sampai atie pun dah terliur nie.camner.argh...atie lapar megi goreng gak..nie yg nak mara lieya nie.sbb membuatkan atie terliur.tak kira..balik keje nie kene beli gak megi goreng.

January 7, 2009 at 9:54 AM

lapaaqq pulak perut ni bila tgk Maggi Goreng lieya tu ;)...dah lah belum breakfast lagi ni...hehehehe

mia tak suker pedas langsung...yang anak aku tu..kener ader pedas...baru dia bedal abis semua makanan....ni tok mie dia yg ajaq lah nii :(....

paling suker tgk mija makan...selambeerr gitu...tak der control2 ayu kan mija kaann??? :)

anak2 lieya 2 beradik ni berbeza lah...si kakak control ayu gileerr...si adik selambeerrr... :)

January 7, 2009 at 10:25 AM

pandainyer mia mija baca doa mkn....

pandai yer makan pedas...nonie masih belajar...hahahah klu aku suap sambal mesti kata huh pedas ibu ..nak air..suker bangat tgk dua beradik nie

January 7, 2009 at 10:35 AM

hahahaha...mmg comel...mia punya peel ni mcm rafiq...yg bezanya rafiq kuat pedas.. tu je la... bab lain2 tu, sama..memilih eps mkn mee, mesti nak asingkan sayur2 tu... sayur pun cuam mkn karot... kalau tak silap besday mia ni sama dgn rafiq kan??? 3 nov?? cuma thn je berbeza... tu yg perangai lebih kurang aje... si mija blh geng dgn taufiq... semua pun bedal je...bdk mcm ni senang nak bg makan kan??

lieya..berkenan akak tgk cara mia pegang sudu & garfu...mmg mcm bdk dah besar... ada style..no wonder la org dok terpandang2... kalau akak ada pun mesti tgk sama.. bab ni dia lebih terror..sebab rafiq mkn pun bersuap lagi..bkn pandai ngat mkn dgn sudu..dgn tangan lagi hancus.. ooo..malunya rasa!!!

January 7, 2009 at 11:01 AM
Anonymous

anak aku pulak suka yg ada rasa pedas2 rempah sket..(ni mcm aku dengan babanyer la..)
Syok la aku tgk Mija makan guna sudu dgn garfu (kan dia sebaya dgn Najeeb)..tapi anak aku mana reti pakai sudu dan garfu..yg dia suka sgt makan dengan tangan...very de mcm mommy dia loorr..mee goreng pun makan dengan tangan kih kih

January 7, 2009 at 11:04 AM

memacam pesenkan? lelagi lak cam aku ni ade 4 molot budak! lagi memcam pesen! huhuhu..jenoh wo!

January 7, 2009 at 12:46 PM

Ila btl2 suka bila Lieya buat entry psl makan nih...sbb suka sgt tgk anak2 dara Lieya yg sungguh berselera makan.... hehhehe

AFIQ pulak makan ikut mood. Kengkadang semua dia bedal... kengkadang tu pulak dia cuma nak mkn nasi kosong jer!! yg mls tu bila org tegur soh letak la ckit lauk tuk dia... bukan x nak letak, dia yg x nak...dr dia buat main lauk tu...baik aku je yg makan ahaks...

January 7, 2009 at 1:58 PM
Anonymous

lieya..heheheh
lawak time baca doa tu...garang gak mama ni ek..angkat tangan..hehhee...comel je baca doa tu...
oooo aaah la ek..lain bdk lain la peel nye...
re>> tu la mcmana nk marah ek..dia mcm x paham sgt..kita marah lg dia buat...tp bila ckp nk jentik kaki tu..pandai lak dia ckp nanak..terus stop...anakku itu makin lasak..dh kawan ngan boy..risau acik..nk kena antor grooming ngan aunty lieya nih..
oooo lieya pn minum gak ek...bagus2...awet muda le lieya...

January 7, 2009 at 2:33 PM

re: aku cam tomboy dulu weih... ye la, x dak anak jantan, bapak aku buat aku cam anak jantan. segala kerja2 jantan dlm umah tu aku yg buat from berus longkang, to repair paip air, toilet flush bagai. bapak aku mandor, monitor jek. pas masuk uni baru tau make-up & simpan rambut panjang. tapi rambut panjang yg paling panjang aku simpan takat ketiak je. rimas aihhh...

pastu maintain rambut pendek samapi now. cecah je bahu, aku dh menggedik pi potong.

January 7, 2009 at 3:18 PM

ok le tu lieya..at least ko tau apa yg anak ko suker n x suker..

aku plak x tau apa yg echa suke mkn sbrnarnya.. sbb x tetap ok.. kdg2 dia suker sgt mkn nasi lemak.. kdg2 tu lngsung x mo.. kdg2 suka sgt mkn mee..siap request kt mak aku suh msk yer.. kdg2 selai mee pon dia xnk.. cemana tu.. pening aku.. tp kalo bab air..sumer dia telan..nk2 yg ada ice..lg dia suker..

January 7, 2009 at 4:14 PM

mcm2 aksi anak2 kita waktu mrk makan ye! mesti ada yg mencuit jiwa kita sbg seorang ibu.. suka tgk gelagat anak2 u.. sentiasa happy/ceria dan jaga imej.. u mmg pandai mencantikkan diaorang dgn make up/cara pakai baju bagai.. mmg terjaga imej mereka..

January 7, 2009 at 4:15 PM

Salam Lieya
budak2 ni suka makan erk, suka lak aku tengok
macammacam gaya pulak tu Esok kan bila Mia Mija besor dia boleh refresh tengok gambor2 dia urang kat sini. kira hang ni bakal GRANNY yang advanced taw:-) apa agaknya reaksi mija mia bila tengok diri diarang bila time gambar bap makan ni erk. masa tu terpikir tak anakanak depa duk berkumpul semua dok tengok entry ni. Percaya tak? bakal terjadi bila dia urang dah besar nanti
so kesimpulannya Lieya telah berjaya menjadikan dunia blogger ni utk anakanak tercinta merakamkan aksi2 dan kisah mereka disini. Aku memang seronok baca entry hang Lieya wpun aku terlambat nak singgah sini:-) tq kerana begitu menghiborkan

January 7, 2009 at 11:12 PM

ye ye ye..dah dpt nengok dah video tu...aku gelak siut nengok si mija bc doa ngan kaki terlipat camtu...keh keh keh

oit, tu amik rakam mia & mija siap masuk kaki dia tu....abis satu rumah ko pusing video kan erk....

time tu time raya erk lieya...coz' aku nampak kuih yg mia makan tu bentuk strawberry pastu siap ada lampu lip lap lagi dlm rumah...keh keh khe

January 8, 2009 at 12:01 AM

naka-anak mu kan lieya...mmg aku suka pasal diorang suka makan! aku suka tgk bebudak yg kuat makan..pasal anak ku tu ha,.tak mau mkn sgt...huhuhuhuhu

chem kuat mkn pedashh tapi tak mau mkn sayurrrrr!

January 8, 2009 at 12:35 AM

huhuuhuhuhhuhu baru dua tapi lain2 peel... adesss.....sorang nak pedas sorang tak nak.... sorang bedal jerk semua yg sorang siap asing letak tepi... hhahahhaha

sedap nyer burger tu... terkenang2 kesedapannyer nieh....(sambil tel laki ajak gi)

aku kan paling suka gamabr budak2 nilah... kalu suruh bergambar..nak jer ha... tak tahan aku tgokk... comellnyer....

January 8, 2009 at 9:18 AM

bab makan akak memang surender.. anak2 kau memang pemakan.. bagi jer la apa sahaja..

lieya, akak nampak maggi goreng tu akak rasa lapooooo sangat.. teringin la plak nak makan... harini last nak makan berat2. esok nak diet balik.. cisss ayat tak boleh blah..

January 8, 2009 at 11:51 AM
Anonymous

>> suka tengok dua beradik ni makan...
>> nampak berselera je...

January 9, 2009 at 1:44 AM
Anonymous

salam lieyaaaa....

lieya, mata boleh pinjam tak?

mia dah bersekolah yea...dah boleh
menghafal yea, budak2 cam nie mmg cepat menghafal..esok2 bila dah sekolah masuk darjah satu mesti dah boleh membaca...don't worry, be happy.

kak nur berselera pulak tengok lieya anak beranak makan...akak pun cam teringin juga nak join.

lieya, kenapa lieya berpindah rumah
penat akak naik bukit turun bukit cari umah baru lieya nie....hehehe.
kak nur nak add link naru lieya jadi senang sikit.Okay lieya salam
rindu buat mia dan mija...muaaahhh.

January 9, 2009 at 4:12 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy