Monday, September 28, 2009

lieya & co. sebelum raya....

waaahhh...meriah raye masing2 kan.....mesti seronok cuti lame....rase cam berat jek nak naik keje kan....he he he...sebelum citer pasal raye lieya & co. ...jom layan citer2 sebelum raye ....awas!! gambar sikit kat entry ni...agak2 tak larat tgk....sila sambung tgk esok2 yeak...keh keh keh....meh tgk gambar sambil i cerita ceriti.....
*
*
*
*
*
*
*
*
*
V
duit raye!! ops bukan duit raye tuk yg dtg beraye kat umah..bankrup mak kalo camtu, tapi ni duit raye tuk mak, abah ngan adik2 sayer yeak....
kuih peberet sepanjang zaman sayer....jgn kate sebalang, sekilo pun larat aku hadap sekali...


pic sehari sebelum raye, mia tlg makteh nye buat kek ....


tapi tolong mengaco sebenarnye....kejenye dok merase bancuhan tu jek...




erm...sodap gak .....





riuh rumah abd latif ibrahim kalo cucu2nye balik.....


hasil kek yg dikaco damia....kek lapis horlick


kek wajib tiap2 kali raye....kek kukus buah...


malam2 nak raye harus le main bunga api...sebenarnye mia n jaja takut main bunge api nie...so yg main, mak paknye, atuknye, paksu ngan maktehnye.....haish..tak berbaloi beli bunge api banyak2...





tugas rutin adik beradik sayer adalah anyam ketupat....untung mak lieya anak2 sume tau anyam...die tukang jerit suruh cepat buat jek.....hihihihi







isi beras dlm sarung ni kene half je, kalo lebih nanti ketupat keras...lieya tak suke ketupat keras2 ni, suke lembik2....pergh....meleleh bile ingat makan ngan lodeh + kuah kacang....






kuih raye kat kampung lieya tahun nie......anak menantu bawak balik....pic tak termasuk kerepek2 ngan asam2....





yg buat cume 4 jenis jek, kuih samperit.....






kuih suji ....


biskut mazola....ngan tempeyek.....




mia yg kuat berkepit ngan maktehnye....relaks jek aku kalo lik kg....si jaja sah2 berkepit ngan atuknye.....





nie pagi sehari sebelum raye....gi kubur, cat kepok,tanam bunge n bersihkan kubur....3 kubur kiteorg bersihkan.....kubur arwah atuk, mak sedare ngan sepupu lieya




redup jek cuace mase nie.....






petang nak raye siap2 dah potong2 ape yg patut.....sayur2 tuk buat lodeh...





ketupat2 siap digantung....ni bagi mase sehari setengah jek....liciiiinnnnn....



lodeh dah siap...nyum...nyum....aku suke lodeh putih compare ngan yg kuning....




kuah kacang.....


kari ayam....berasap2 koooo....mane tak nye snap dlm periuk...heheheheh




rendang daging....



ketupat pulut pun ade...tapi lieya kureng pulut2 nieh.... ketupat nasi gak yg best...




tu jek laa kisah2 sebelum raye....next entry ...my raye puase okey.....ape2 pun selamat hari raye sume....selamat berjimba di open house yeak....dah start le musim open house kan....

post signature


27 celoteh sahabat

pehhhh..

macam2 menu aderrr..

merianhnyerr laaa ko dik..

akak pon suka popia mini tu..

mmg sedap kan..

lagi2 kalo serunding daging yg jadikk intinyer..

September 28, 2009 at 9:09 AM

Wahhhhhh awalyerrr update lieya....
Mana piccas sedondon nihh???
Meriah la raya korang nih...SYOK!!

September 28, 2009 at 9:15 AM

meriah sungguh raye kau Lieya...!!

raye aku tahun ni agak kureng..tingat kat arwah abah :(

September 28, 2009 at 10:20 AM

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin.

Banyak ye buat kuih raya rajin betul lieya. mia pn rajin buat kek sedap tu bg auntie sikit boleh ker.

September 28, 2009 at 10:26 AM
Anonymous

best... best.. meriah ko lieya sambut syawal... meriah jer nampak.. mak ai.. byk nyer duit raya...hehehehe...
mmg sedap kan popiah mini tuh... amboi anak dara sakan buat cake ya....

September 28, 2009 at 11:05 AM

ayam berasap2 tu yg x tahan tu..
kalo lodeh, aku suka kuah kuning..tp mmg sedapkan kuah lodeh + kuah kacang + nasi impit..yumm

September 28, 2009 at 11:15 AM

umah aku pun tiap2 thn mesti ade ketupat buatan sendiri.takdenye nk pakai nasi himpit.feeling kureng plak nnt kan..

September 28, 2009 at 11:26 AM

cepat la hapdet gambo raye lieya.. tak sabo nk tgk ko melaram.. hehhee... byk nye menu.. wah rajin dua badek tu wat kuih raya yer.. tolong buat ker tolong makan.. hik hik...

September 28, 2009 at 11:28 AM

wah...buat ketupat la...tabik spring aku ngan korang..zaman skg org nk senang je pakai yg segera..tp aku suka rasa ketupat buat ni..wangi n sedap gila kan...yummy..

September 28, 2009 at 11:37 AM

byknye kueh..beraya sakan ni!hehehe..selamat ari raya aidlifitri..=)

September 28, 2009 at 12:01 PM

sama ngan as...as pun suka lodeh putih!!!!sedap tul tengok sambal kacang

September 28, 2009 at 12:29 PM

rajinnya ko nk hapdet citer sebelum raya.. aku ni x sbr2 nk hapdet citer pasal raya.. cpt la hapdet citer raya plak..

lapo perut aku tgk rendang daging ko lieya..pergh..mengancam tul.. aku insyaallah start poser ganti ari ni... tu yg x thn tgk pic food tu

September 28, 2009 at 1:12 PM

mcm2 ada..yg best bila nmpak duit2 tu...:)

popia simpul tu mmg sedap kan..buat sndiri yer?

kari ayam..kami xpernah ada kari ayam bila pg2 raye tu lieya...nmpak sedap...

September 28, 2009 at 2:21 PM

laki akk suka benor ngn ketupat..tp mak aku x suka lak ketupat..dia msk nasi impit jer..so every raya tu akk g paso g beli lah kelonsong ketupat tu ha..dlm 10pcs..dia lah ngadap sorg..

September 28, 2009 at 3:01 PM
Anonymous

peh..kecur air liur tengok menu pagi raya ko lieya..umah akak pun tiap2 tahun wajib ada ketupat,kuah kacang,rendang daging kuah lodeh kalau tak macam tak raya rasanye

September 28, 2009 at 3:22 PM

wah meriahnyer lieya dgn segala mcm kuih, ketupat bagai..hehe...
mmg beza dgn kampung nieda kt perak, kiteorg menu wajib lemang dan rendang. Bila balik kg mertua kt Muar (Jawa) sama jer menu mcm lieya..hik hik..

balik kg boleh relax2 kan, mia dgn mija berkepit dgn makcik2 dorang, samalah mcm nieda..budak tecik ramai tul peminatnyer,,

September 28, 2009 at 3:28 PM

...sedak nye nampak kek kukus buah tu

lodeh tu apa? masakan sana yea...?
x penah makan lagi

wat...memang best ler biskut air tangan anak ko lieya...
hehhehe

penuh meja hahh..biskut nye

September 28, 2009 at 3:30 PM

amboi ada entry b4 raya. ghajen ko lieya..heheheh..tang anyam ketupat tuh sama lah dgn aku..mak bapak tukang tgk jek..eh silap bapak aku buat lepat sorg2..dah anak2 dia xde yg tau buat..ko pandai x lieya ikat lepat?

kek lapis tuh nmpk best jek..rajin betul korg nih membaking ye..

re: laki aku tu dah 3 taun pose dia aim nak turun berat..taun ni br lah berjaya..aku xsuka..keh..keh..sbb kalo laki aku kurus nnt org kata bini x pandai masak..hahahaha..logik ke?? sguh x logik kan..

September 28, 2009 at 8:49 PM

salam Lieyaaaaaaaa
udah balik ke wei??? bestnya raya johor
macem2 ONO kuwi ayyuh Luwwey aku weteng iki wei
Duit raya? banyak lagi ke
aku dah bankrap ni
Moga rezeki akan datang ada lagi kan......

kuih raya leh tahan gak tu
Homemade ka? cayalah

September 28, 2009 at 9:03 PM

Hmm lieya, apsal xdgt umah izu? kn izu jmpt...majuk ah ngan lieya..;p

Nway, bestnyer psiapan ry ko lieya...mleleh air liur tgk those ketupat, kuah kacang n masak lodeh..ko tau knp? sbb thn ni aku tak merasa ketupat seh...kn izu blk kelate, smp muo dh ry ketiga...mn nk jmp ketupat lg?? tgl daun ketupat je laaa...haha...

hjg bln ni nk suro mak aku buat lg, sape suro tak tgl kn utk aku...kekeke...

September 28, 2009 at 9:51 PM

alahai lieya..lodeh tu lontong kan? mmg peberet aku...tp raya nie aku x dpt lagi merasa lontong yg rasa sgt2 sedap..ke tekak aku nie cerewet sgt?

wah aku ingtkan 50 tu tuk tetamu...hehehe

September 29, 2009 at 8:32 AM

terberliak mata akak tgk duit raya tu... igt tuk tetamu hehehe..br ingat nak serbu umah lieya... hehehe...

meriahnya juadah hari raya.. lodeh putih tu nampak bets a.. slalau mak akak buat yg tuning ... next year nak try yg putih a...

dalila pun takut main bunga api....mercun pop pop yg baling ke tanah tu pun dia takut... bagus.. akak lg suka dia takut.. kalo x takut.. mama dia ni yg takut tgk dia mian kang.. minah tu extreme sket..

lieya.. bila nak uat open house..? jgnlupa ajak i eh... ( ngan x malu nie)..hehehe

September 29, 2009 at 10:23 AM

http://juallampinmoden.blogspot.com/

jom ber cd....

September 29, 2009 at 10:27 AM

aduihhh..teliur aku lieya..rasa nk masak lg..hehe..mane baju raya

September 29, 2009 at 11:25 AM

fuh..kalo kg ko dekat aku dh gi terjah lieya..mcm2 ado..best2..

September 29, 2009 at 1:24 PM

mlm raya ko kat simpang lagi erk...
rugi seh aku tahun nie x dpt beraya umah ko...x dpt ler aku merasa kek lapis buah mak ko tu...hu hu hu

bila tengok ketupat gantung ko tu...teringat raya time kat kampung aku dulu..masa arwah atuk lelaki aku ada...bersusun ketupat di gantung...aku pun sama cam ko...aku lagi suka ketupat beras dari ketupat pulut...tp bab lodeh...lodeh kuning gark idaman hati aku.....

September 29, 2009 at 4:13 PM

tu dia, nasib baik tunjuk makanan2 semua after pose, kalau bulan pose, sure nganga jer tengok kuah kacang, rendang bagai tu.. berasap2.. sure sedap menjilat jari tu. hehhe

banyaknya duit raya, akak pun nasib baik bagi kat mak dn adik sorang jer, kalau ramai, mesti akak pun bankrup. heheheh

sedapkan popia simpul, memang kalau leka tu, sekali hadap boleh langsai.. tapi tak tahan minyak woo

pes time dengor kek lapis horlick, bak sini sepiring, akak teringin nak cuba rasa

September 29, 2009 at 10:50 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy