Tuesday, June 15, 2010

meh buat cookies bersama mia & mija

dah lame rase tak buat aktiviti masak2 same2 ngan mia & mija... selalu tu paling cikai pun time nak goreng telor dadar, suruh mia atau mija pukul telor..... nak buat cekodok ke, suruh mia & mija gaul2 adunan.....dlm bulan ni takde lagi aktiviti masak2 same2 ngan budak2 nie....kebetulan aku pi carefour ari tu dok sopink barang dapur, aku terpandang adunan cookies ni....so trylaaaa....lagi pun senang....tinggal bancuh jek....selalu beli yg pancake jek....meh2, layan kami anak beranak menyepah2kan dapur buat cookies.....heheheeheh

*
*
*
*
*
*
V

bahan2 yg diperlukan....telor sebiji, butter ngan tepung segera...


care nak buat pun gile senang...ko pejam mate pun boleh buat...




cheff assistant yg konon2 rajin....




mule2, sila potong plastik adunan tepung heheheeheh...




ko tgk anak dare aku, belum ape2 lagi dah sibuk kaco2 tepung tu....




pecahkan telor sebijik....




pastu masukkan butter.....tapi tu ar, disebabkan ayat belagak konon pejam mate pun boleh buat, sekali tersilap daaa....sepatutnye butter kene melt kan dulu.....baru tuang dlm adunan tepung tu, ni kiteorg masuk seketol camtu wakakaakakak....main tarah jek, seb baik jadik gak mase uli2 tuh heheehehehehe




taraaa ...walaupun tersalah boh butter, jadik gak doh nie hahaahaah



time untuk menggentel....bab2 menggentel ni serah jek kat mia & mija



kejap kecik kejap besar.....lantak korang laa




ade sape2 berani nak cube hasil gentelan mia.....wakakakaka



mija ni main2 jek lebih....aku lepuk kang!




mia tekan2 ngan garpu bagi cantik laa sikit




okey pass!! tahun ni buat kuih raye sendiri ...mia & mija tukang gentel hahahahaah....cirit birit org beraye umah aku kang hahaahahaha....



layan video nieh

dah bosan gentel2, pakai penerap biskut plak




yg kurus tu tangan maktehnyer, yg gemok tu tangan mia...




mija ni main2 jek kejenye...tgk muke ... abis dah gomak!




korang tgk! abis tepung bertebangan.....penatnye aku laa...lepas siap sume kene mop bagai




sedap gak cookies ni.....rangup2....mau tak rangup, ko tgk kaler biskut aku tu haahahahah




haa ni mmg nak kene lempang ngan aku, saje jek mia dok acah2 nak baling mak tehnye doh tu.....


meh layan video lagik...


so ni laa hasilnyer..... dapat la due balang kuih raye tuh....okey ar buat kudap2 petang2....




buat ni ari ahad lepas, sampai ke ari selase ni, dah tinggal sebalang jek....nanti2 boleh buat lagi...




mia dak kepoh!!


lepas buat cookies konon2 nak gi playground kat bawah umah, tgk2 ujan...so lepak depan umah jek ar....bagi mia & mija men beskal kat depan nun.....sambil2 tu aku suap mia & mija mkn nasi lemak hijau.....


**mia & mija ajak buat kek plak...adoi....tang kek ni aku malas nieh, takut kek tak naik..TAPI...takpe, instant punye kan ade hak hak hak......senang idopkan ...sume ade yg segera!!~~~




24 celoteh sahabat

Best gak tu kieya punyer xtvt anak beranak.. tapi ena lom blh la.. nanti abis kene tuang ngan si irfan.. hoho..

heheh.. kemain lagi dua beradik tu uli doh!.. :)

ok gak tu lieya, tahun nie leh la merasa kuih dari air tangan lieya, mia & mija.. tak yah susah2 nak tempah2 banyak2 dah.. betul tu bagus gak yg instant nie.. kasi cepat kat kita la.. hehe

June 15, 2010 at 10:01 AM

hehehe sonoknya...tu yg untung ada anak dara ni kan lieya..

lieya, ko beli tepung segera je kt p.9 tu..yg dlm kedia leno....senang + sedap... kompom menjadi la...

June 15, 2010 at 10:03 AM

aku suka aku suka...
syok budak 2 org tu main tepung..main gentel....
aku tak pernah buat lagi xtvt camnie ngan batrice...sure seronokkan..nanti nak buat gark...tp tunggu aku beli oven dulu arrr....ha haha.....

June 15, 2010 at 10:09 AM

mmg seronok kan lieya main masak2 ngan anak2 ni..
anak jantan aku pun suka:)
aku pun mula2 dulu beli yg premix jer..skang jer baru reti sket..

June 15, 2010 at 10:10 AM

bagus kecik2 dah ajar anak memasak..sok besar xdelah liat nak masuk dapur..untung kecik2 dah pndai masak2..he he he..

pndai diroang gentel2 yer..xpernah beli yg instant nie..nmpak mcm sennag jer..bolehlah cube nnti..ala buat kudap petang2...:)

June 15, 2010 at 10:19 AM

best tu ade assistant kan. assistant tlg sepahkan ade la! hehe..

aku pun tak penah buat gak dgn iqa xtvt mcm ni. rsnye, berterabur kot dapo aku kalau buat mcm ni..haha..

June 15, 2010 at 10:35 AM

alahai untung u ada 2 anak dara sunti yg rajin ke dapur...senangla mummy nanti leh rest....

depa kembar ker sis...

bess gak yg instant2 ni kan hehe

June 15, 2010 at 10:41 AM

e'eh...elok lak cantek biskut kau tu. nk try buat gak arr (^_^) - tp ntah bila..ekekekeke

June 15, 2010 at 10:43 AM

baguslah..ajar anak2 dara masuk dapur..
walaupun instant tapi amat berguna utk kite yang 'terlebih rajin' kan..
hhehehe..
sonok tgk si mia mija bt cookies tu....

June 15, 2010 at 10:46 AM

bestkan mask2 ngan anak2 dara..tp kdang aku hangin gak..hahaha.abis berkecah dapo..
lieya, kalo ko nk wat kek or biskut, ni kalo nk try la kan...p kedai yummie bakery yg kat bangi tu.mcm2 ada...harga pun murah2..rasa sgt besh

June 15, 2010 at 10:48 AM

bagus nih kann..mia mija pun hepi jer..senang gak yg instant nih kan..hehe

kalo ina nih..yg suke tolong kat dapur..anak bujang..hehe..dia dah fhm agaknya..hehe

June 15, 2010 at 10:58 AM

mmg seronok..tp kalo aku ngan mimi n fifi tu..nti dorang bergaduh je..jd payah lg keje aku..

ko buat je kek instant..berlambak ada kt supermarket tu..lg satu..kek moist choc kukus resepi neeza tu pun senang je buat..sap sap soi..dh jadi..

sedap ke lieya..kalo sedap lps ni aku pun nk try gaklah..hehehe..

June 15, 2010 at 11:05 AM

best gak wt aktiviti msk2 ngn anak2 kan.. kecik2 dh msuk dpur, dh besar nnti senang.. utg ada anak dara ni.. heheh..

mcm best jer cookies tu.. nk cr gak la nnti.. yg instant leh la, kalo wt sndri sha fail.. hehehe..

June 15, 2010 at 11:12 AM

baiknyer ko lieya, bagi anak ko buat sumer tu..kalo aku, xde la aku nk bagi.. sbb aku malas nk brkemas nnti..bndanya x seberapa tp letih nk mengemas kang

June 15, 2010 at 11:28 AM

ok la tu leiya, menjadi cookies tu.. ranggup2 lagi .. tahun ni bleh la tempah kuih raya sebalang ek..

akak rasa kalau cookies tu celup coklat mesti lagi menjilat jari kan.. pastu tabur coklat rice kaler2.. wah dah sebijik kuih raya tu..

June 15, 2010 at 11:34 AM

nak order la kuih raya tahun nie kat ko lieya boleh?????...suruh anak2 dara ko tu tolong...chumel betul la budak 2 org tu ..geram aku...

June 15, 2010 at 11:39 AM

Waa...cam nak rayer ler plak..hehe eh..nasi hijau tu ape?

June 15, 2010 at 11:45 AM

kemain dua beradik tu tolong mamanya wat cookies..sonok kan ada anak dara 2 org..leh wat kawan...tang brkecah2 dapur tu biasalah, nama pon bdk2...

akak penah gak try wat cookies dr nona nie...mmg snang..rasanya pon sdap gaklah...

June 15, 2010 at 1:29 PM

nak lebih yummy gaulkan hazel atau badam hancur.keletahnya anak dara ko ni.kecik-kecik lagi dah pandai buat cookies.muahhh muahhh sayang mieja ngan lagi sorang tu.sapa nama dia lupa.

June 15, 2010 at 2:05 PM

ek eiiii de ek tpung sgera nk wat biskut...hee pesal aku x tau ek....

June 15, 2010 at 2:33 PM

sronok dapat buat aktiviti masak dgn anak2 kan....enjoy!

June 15, 2010 at 5:27 PM

seronok ada anak dara rajin tolong p dapur..hehe berangan nieda nanti..
lagi puas hati bila kita wat cookies or apa2 masakan licin kan..hai humaira cepatla besar..hehe

June 15, 2010 at 5:51 PM

wah, kecik2 lg dh rajin nk tolong mama kt dapur ye...tp tu la, kalo dh namanya budak, budak jgk..heheh...abis bersepah dapur dibuatnya...nanti bila mia ngan mija dh besar, mmg lieya goyang kaki je la..hmmm seronok ada anak perempuan ni kn...

June 15, 2010 at 9:46 PM

TIDAK!!!

not that football club!!!

baik ko pakaikan jersey2 team yang best dan penuh semangat kesukanan

Arsenal ke..

June 16, 2010 at 6:18 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy