Friday, January 28, 2011

vitamin yg aku amik sepanjang preggy.....

simple update today.....nak share jek ape vitamin yg aku amik sepanjang preggy nie....... first, aku amik obimin.....walaupun amik obimin aku tetap amik asid folik jugak sebab ikut dr hamid arsyat kandungan asid folik dlm obimin tak cukup tuk awal pregnancy...dr hamid arsyat pun kate obimin bukan penyebab bayi besar aku suke bace komen2 kat fb die....byk dpt info...tapi sampai preggy bulan ke 5 jek aku amik asid folik nie




lepas tu aku amik neurogain...ni tuk perkembangan otak bayi sebab ade DHA, AHA sume tu laaa...tapi skrang ni ade obimin baru tau, yg dah siap2 ade DHA, AHA sume nie....lagi sonang......lepas tu aku amik alpha lipid bentuk kapsul, sebab beza mase pregnant kan mia mija, pregnant kali ni aku TAK BOLEH langsung minum susu......perut aku sebu pastu siap laaa angin keluar macam senapang patah tu....protttt..protttt .....bunyi kuat gile hoccay!! tapi bau takde laaa ......hahaahahahah.....pelik!! mase mia mija satu hari 2-3 gelas aku bancuh susu anmum tuh.....yg ni mmg takleh langsung...last2 suku susu anmum dlm tin dah masuk angin.....tak memasal sedekah kat tong sampah......tapi fresh milk HL tu aku boleh minum...so bantai dok beli tu jek laaaa 3 kotak seminggu......kat JJ murah sikit ....




aku ni ade masalah hb low yg melampau, doktor soh aku amik iberet (mcm obimin gak tapi sume kandungan vitamin die tinggi sikit) tapi aku takleh telan  ubat ni...baunye busuk kedaung....last2 aku buang tong sampah...doktor tanye aku ckp aku mkn hhaahahahha....sedangkan aku gantikan ngan obimin balik..... lepas tu dipakse gak amik pil iron yg kaler cekelat tuh.....tu lagi laa aku takleh mkn.....manjang nak cirit2.....penah terjadik dan byk kali terjadik, tgh2 drive amik mia mija leh plak perut nak memerut.....menggigil2 aku bawak keter tahan panggilan alam tu huhuhuhuhu...time tu laa rase nak hempok jek org bawak keter lembab depan aku hahahahaahahaha.....




erm pastu aku mkn kismis ngan buah kurma ngan buah epal.....tu jek laaa....lepas pregnant pun aku teruskan amik vitamin2 ni sebab tuk tujuan menyusu plak......insyaallah.....keadaan berat badan aku plak dah naik dlm 18kg dlm mase 7 bulan nie.....boleh cecah 20kg ni naik .....tak sabar lak nak cecah angka 70kg...tak penah umur hidup aku berat badan aku cecah ke angka 70kg tu heheheeheh.....tapi efeknye adalah, aku takleh jalan lame2...kaki cepat letih.....rase cam nak sewa wheel chair jek huhuhuhu.....tapi syukur alhamdulillah aku sihat2 aje sepanjang mengandung nie....... ;-)








**weekend ninak pi jalan2 bawak mia mija pi stay hotel....ala vacation biase2 jek ....sebagai ganti sebab sian kat mia ...tiap2 ari ajak pi naik flight....nak flight ke bendenye ...sah2 aku kene haloooo dah sarat2 ni haahahaha

















16 celoteh sahabat

samalah kita lieya...akak masa mengandungkan irfan pun makan neuro gain tuu...

January 28, 2011 at 9:09 AM

byk membantu nie kak..nanti klu shda dah pregnant, leh la amik vitamin2 nie....

January 28, 2011 at 9:28 AM

kak lynn x pernah makan neurogain tu...bagus untuk perkembangan otak yer lieya...boleh la kak lynn gie beli nanti...

January 28, 2011 at 9:29 AM

aku dulu pun telan obimin je..but yg lain2 memang tak telan..
n susu HL tu pun sama lah ngan aku ..masa preggy suri..susu anmum ke apa ke takleh telan..so telan hL tu je..hari2 minum..sib baik anak aku gebu gitu..hehehe

January 28, 2011 at 9:35 AM

bagus rajin makan vitamin.aku pun rajin mkn vitamin kalo peknen.ada org takut mkn obimin sbb takut anak besar.aku mkn abis xde lak anak aku sampai 4kg..hihi.xsabarnya nk tgk baby ko lieya..

January 28, 2011 at 9:44 AM

bagus la mkn vitamain time peknen ni kan. utk kebaikan kita n baby jugak. aku pon mmg x lalu nk mnm susu ko. time peknen dlu, mmg trpaksa je mnm. dah beranak mak stop terus k. hahaha.

ok la tu kan. saja hepi2 bg bdk2 ni mandi kat pool.

January 28, 2011 at 10:24 AM

aku pun jenis pregnant low blood pressure ko.
bahaya coz silap kita will pitam time driving.

January 28, 2011 at 10:30 AM

Amboi rajinnya lieya makan vitamin, mesti dapat anak cerdek ni.Akak tak pernah ambik supplement, sebab pemalas.khe khe

January 28, 2011 at 10:41 AM

weh aku lom mkn apa2 vitamin lagi kooo...asyik la x sempat nak pi membeli....x leh jadik nih...mlm kang aku harus pi farmasi...hehehehe...

weh kambing tu sedap lorrr...murah je 22...aku terbayangkan hampir 50 korang mkn berdua...harussss aku nak try mkn kat situ la...

January 28, 2011 at 10:42 AM

teringat masa peknen dulu...rindu plak...yelah apa yg kita mkn, kita salur kat baby

bestnya nk pg bercuti..moga hepy2 yer..sukalah mia mija tu

January 28, 2011 at 10:57 AM

akak masa mengandung tak pernah makan obimin.. hanya makan pramilet jer.. kaler pink. doktor kata sama macam obimin jer fungsi dia.. tp yang neuorogain PB tu mmg amik masa mengandung emily (waktu ni neorograin tu mula2 keluar)..so masa farhan mmg tak makan la ..

January 28, 2011 at 11:46 AM

btul obimin yg baru ni dah ade complete folic asid..bile doc bg akk sibuk tanye folic asid x bg???Doc ckp dah ade cukup dlm tu hehehe (melawan lak aku hehehe)tapi lepas abis obimin..gynae bg FA plak..heran gak

January 28, 2011 at 2:07 PM

hik2...saya pun xmakan obat gomen kasik...makan iberet jer kak..Alhamdulillah preggy kalo ni berjalan lancar..xde drh tinggi bagai.tp xtao r dah dekat2 nanti dia buat plaksss....kan!!!

heheee....mesti anak akak beso nanti kan..beso + sihat = comeyyyyyyyy!!

January 30, 2011 at 8:57 AM

tq sbab share kak,wah CPM Pelita Hiasan pun excited ni,tgh tnggu berita gembira tuk kami bdua..

December 28, 2012 at 12:02 PM

Saya mula2 makan folic acid dri klinik, then beli similac pramilet ... sebab doc cakap if nak makan yg brand similac tu kena makan 3month and above , sape2 pernah makan acid folic similac brand x ???

April 4, 2020 at 12:44 AM

Saya makan similac doc pakar bagi.. sy 1st prgnnt tak tahu yg mana ok... moga2 vtmn ni ok

August 4, 2020 at 11:45 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy