Friday, July 15, 2011

port mengepam hasil tenusu aku kat opis!~

hoolaaaaa....kali ni meh aku nak citer n tunjuk port aku mengepam hasil tenusu time kat opis...luckly laa bilik aku selesa dan besar.....kat belah belakang tu ade tempat laa yg boleh aku buatkan port tuk mengepam..dont worry laa nak terselak bagai, mmg selamat laa ......aku penah up dulu entry bilik aku camne....cer tgk sini kalo lupe yeak (opis aku)
alhamdulillah laaa aku ade port selesa camni utk mengepam...tak yah bersesak2 kat bilik fail ke, surau ke.....ade plak peti ais sendiri, tu yang paling penting dlm proses penyimpanan stok susu (EBM)........jom layan gambar yg aku rajin nak snap yeak ....

*
*
*
*
*
V

ni esbok a.k.a mini bar aku ...amat berjasa nie.....agaknye kalo aku dok kene jadi PA tempat lain sure takde kemudahan nie....kire beruntung gak laa aku keje sini huhuhuhu....





gambar budak tomey ni wajib ade...aku print n tampal kat peti ais....time mengepam tu aku tenung gambar ni...dok tingat2 kat die...laju jek laa susu memancut keluar.....bile tgk gambar anak2 ni mule laa mase mengepam tu terase LDR (let down reflect) byk kali.....alah kalo pompuan yg penah bf anak die tau rase tu...rase gesa susu tu nak keluar.....fuh mase tu aku suke...pam laju jek memancut2 keluar...tau2 kejap dah botol penuh......ade org pandai cari LDR tu...aku  masih dlm proses pembelajaran, kdg2 menjadi aku buat....


aku ade due breastpump...satu manual satu letrik.....yg manual aku gune Avent Manual....utk letrik ni aku gune spectra 3......so yg Avent aku standby kat umah, kat opis aku standby spectra 3 ni...mule2 gune spectra mcm tak best...sakit sikit...lame2 dah okey....malah aku syg gile  ngan spectra 3 ni....time2 bos ade, busy2...aku boleh lari gi belakang...pam....tak amik mase yg lame pun...tau2 penoh dah botol.....bos pun tak perasan aku ilang kejap wakakakaakakak


 i lap u la laling byk2....berbaloi2 aku beli dulu....




haa mase aku dok amik gambar ni, aku mengalami cracked nipple...sampai demam2 aku.....dah nak seminggu tak baik2...pergi klinik pun dok bertukar krim ubat jek....last2 aku gune bepanthen ni...sehari jek dah baik koooo...kalo tau dari awal aku gune bepanthen ni.....huhuhu.......seminggu aku kene buat single pumping jek....yg belah luka tu aku marmet (perah gune tangan) sebab sakit gile kalo pump pun......


mini bar aku yg kosong...dulu meriah ngan stok air2 aku..sejak dah bf ni aku dah limitkan minum sejuk...tapi takde laa strict sgt..kdg2 tibai gak ais wakakakaakakak
nampak tak corong pam aku tu, kan nak kene pam byk kali...so aku malas nak pi basuh, aku sumbat jek dlm esbok.....petang kang pam utk sesi last baru aku basuh kui kui kui...byk le plak mase aku nak basuh corong tu ulang alik pi toilet selalu kan hihihihihihi





comel kan port mengepam aku.....tapi untuk pam ajek tau...bukan port mengorok huhuhu


dari sudut lain ....


belakang ni luas ...kalo aku bawak anak2 aku gi opis time dieorg demam ke ape, kat sini laa aku kurung dieorg..selalu ugut dok diam2 kat belakang ni...jgn bising....nanti bos mama cubit korang heheeheheh....


aku amik gak suppliment tuk pekat n tambahkan susu......aku amik pil alpha lipid...mase preggy pun aku mkn pil alpha lipid nie, tu pasal tulang dayyan kuat....2 bulan dah leh berdiri ...3 bulan ni lagi laaa...suke kalo kite pegang sambil dirikan die....kuat tulang die....kuning pun mase baby ari tu kene sehari jek......
pastu dlm plastik ubat tu ...ubat tambah susu ..pil motilium...aku amik skip2...tak mo harapkan dgn pil ajek......


kurma ni pun salah satu milk booster jugak....mkn jugak laa asalkan boleh bykkan susu
lagi satu milk booster yg aku suke ialah durian.....fuh mmg cepat efek die....mkn 2-3 ulas jek dah berat cik B kite.....cepat jek.....mmg syok...dayyan minum pun tersedak2 huhuhu


habbautus saudah pun aku telan gak....asalkan yg boleh tambah air susu sume aku telan huhuhu



 ni pun same gak...boleh jadikan milk booster......ni laa minuman aku tiap2 pagi......fenugreek tu lame dah cari....bile jumpe tu terus aku borong berkotak2.....kene beli lagi ni buat stok....horlicks tu jgn ckp laaa....dari start aku pantang sampai laa skrang tu ajek laa air yg aku minum.....boleh jadi duta horlicks dah gamaknye kikikikiki.......






tu ajek laa aku nak share.....yg tak syoknye, dayyan tak mo minum EBM....ye la susu kite ni bile dah di bekukan then dicairkan balik die akan kureng sikit dari segi bau....dayyan nak yg fresh....so aku kene pam fresh tuk bekalan die esoknyer......tapi kalo tedesak die telan gak susu EBM...tapi aku buat gak stok EBM standby utk bulan puase...ramai ckp kalo bulan puase production susu akan merundum so time ni laa EBM kene standby......oh yeak, kalo nak tau, time lunch hour kul 1 petang tiap2 ari keje aku akan gi umah bs dayyan tuk bf die....ngadekan anak aku......seb baik laa dekat...layan kan jek laaa....cepat laa dayyan 6 bulan...bile dah start mkn nanti takyah laa aku gi bf die.....huhuhu......cume yg aku pasan, time pantang dulu mmg dayyan kuat mengempeng....nak tdo tu saje jek nak nipple tu tersentil kat mulut die...takde laa isap mane pun..sakit pinggang aku melayan die mengempeng....huhuhu...harap2 dpt laa bf dayyan selama termampu....amin!~








** rase lain jek bile kat umah tinggal ber4...ari2 dok call mia kat kampung....mcm2 nenek bagi mkn...sure amik die nanti lagi seminggu due dah bam2 kikikiki.....













34 celoteh sahabat

ok banyak nak tanya ni...nanti kalu rajin lieya jawab kat blog akak ek...

pes akak pun guna spectra 3...sayang giler sebab leh double pumping...hehehe...

satu lagi alpha limit ke apa tah dan bepanthen tu mana mau beli...ingat nak beli gak ar nanti...

satu lagi, best gak dapat bf anak...rasa syok jek...camner tah...tapi memangn best...hehehe

July 15, 2011 at 9:08 AM

bestnya lieya...betul tu...jabatan/kementerian lain..belum tentu ko dpt kemudahan macam tu..macam aku ler..bilik sekangkang kera jer.....pastu takde tempat nak main nyorok2 plak tu...adeh....

uihs...aku pun niat nak BF anak aku nanti...harap2 kesampaian lah niat murni aku nie lieya.....

July 15, 2011 at 9:24 AM

wow...byk gak supplement tul tmnh susu yg lieya telan...caya lah...akk pasni nak try gak alpha lipid yg tu...stand by tuk bulan pose ni (^_^)

July 15, 2011 at 9:31 AM

al-hamdulillah sonok baca cerita ko lieya... bab2 mkn durian tu aku suka dgr..hahaha

July 15, 2011 at 9:35 AM

Waahh bestnyaa ada port baiiikk punyaa yer.. bagus laa tuh.. bf dayyan moga besar nanti jadi anak yang cerdik pandai..yer..

July 15, 2011 at 9:40 AM

bestnye bilik mengepam lieya...

akak suka guna bepanthen.. alhamdulillah mmg mujarab

July 15, 2011 at 9:40 AM

kelakar lah tajuk dia...

July 15, 2011 at 9:45 AM

selesa nmpknya tmpt lieya tu..

July 15, 2011 at 9:45 AM

bestnyer dapat tempat yang selesa..
rindu kenangan mengepam n menyusukan bayi..cukup masa, pam and simpan stok byk2..

tapi BF cuma bertahan selama 8ulan jer..pastu susu dah xbyk dah..huhu

Pasni nak amik supplement la jugak selain makan mknn semulajadi..

Rindu kenangan inie..

July 15, 2011 at 9:55 AM

napa mia dok ngan nenek lieya? tp bestlah tempat kerja kau..privacy..baby boy mmg kuat ngempeng kan lieya..teruskan tau bf..aku support kau walau aku sendiri tak full bf..hehe..

July 15, 2011 at 10:04 AM

best nyer tempat keje kak lieya...memang selesa betul la kan...

banyak jugak yer supplement kak lieya ambik....seme untuk tambah susu yer....memang mencurah lah susu nyer yer dak....heheheh

July 15, 2011 at 10:09 AM

byk betul info dari mama dayyan ni... nnt leh follow la klu2 dah pregnent dan lepas pregnent nnt... hehe...

wah!!! bestnya port lieya mengepam... suke...

July 15, 2011 at 10:20 AM

lieya bestnya tempat keja ko. cam boleh bawak anak ngan suami. beruntungkan orang banyak susu badan ni boleh menyusu anak sampai 3 hingga 4 tahun. akak tak sampai 5 bulan dah kering.

July 15, 2011 at 10:43 AM

bestnya...

eh, mesti dayyan kena gomol hari2 ngan kakak2nye kannn

July 15, 2011 at 10:43 AM

si iqa dulu ngempeng dgn aku smpi umur dia 1 thn 10 bln tau lieya! smpi skrg pun, kalau nk tido, mesti nk btl susu, kdg2 tu bknnye minum btl, sentil yg buat dia syok bangat nk tido.

byk btl supplement ko. aku dulu minum milo. asal minum milo je mmg byk la. tp tak semua blh tahan dgn milo sbb milo ni pns bg sesetgh org.

go go to u..teruskan bf! bgs tu :)

July 15, 2011 at 10:56 AM

waa..bestnya bilik..hehe..

just nak share info..dr pengalaman sendiri pasal crack nipple.

xsalah nak letak ubat, tp nak kene pastikan bila kita pam or bf ank nnt basuh bersih2..

tp ija biasa buat guna air susu sendiri je, itu yg baik..klu crack belah kanan, kita kuarkn ckit susu belah kiri sapu kat nipple sambil selawat 3x, mcm tu gak sebaliknya...biarkan kering mcm tu je...xperlu basuh...nnt dia baik sendiri. selamat pun selamat...

itu pengalaman sendiri la...

July 15, 2011 at 11:09 AM

wah bestnyer ada tempat strategik untuk buat stok susu fo dayyan kan, untung dayyan..

July 15, 2011 at 12:07 PM

best nyer tempat mengepam nih....huhuhuuhu...lengkap sume ader.....bile tengok orang..cam teringin jer nk menambah kompeni..tapi bile tengok angke kosong blakang gaji lom memuaskan...biarlah dulu...uhuhuhuhuhu....

July 15, 2011 at 12:48 PM

wahh pam kt sme...sblm ni aku pki manual..brand bese2..tp bile tngk kwn2 rmai pki spectra 3 so aku pong nk gak...hasilnyer alhamdulillah...muaiii...heeee
tp cam ko best ah de blk khas tuk pam...aku pam kt surau jek..alhamdulillah surau luas n rmai gek yg ngepam leh borak2...bile borak x stress susu pong banyakkkkk.heeeeeee

July 15, 2011 at 1:06 PM

syok la kan ada tempat mengepam gitu.. selesa sangat.. tingat dulu ena mengepam lam surau jek.. uhuhu..

July 15, 2011 at 1:07 PM

byknya benda yg aku x tau ko,
bagus ni, especially part2 supplement for tambah & pekatkan susu tu.

oh i like my S3 oso (padahal br test sekali je. keh keh keh).

aku pun doa byk2 atleast min nk le fully bf baby shah sampai setahun. if 2 thn lagiii la alhamdulillah.

July 15, 2011 at 1:59 PM

byaknya suplment lieya mkn..alpha lipid pn ada..sy nk try jgk lah coz susu sy dah kurang..xthu lah smpat x nyusu dia smpai 6bulan..lpah nie kna ambik splment jgk lah..hehhe

July 15, 2011 at 2:06 PM

hai lieya, 1st time terasa nak mengomen blog lieya ni. Actually, mmg best sgt dpt bf anak kita. Pengamalan fara anak sulung tu fully bf sampai umur dia 2thn (yela time tu x keje lg), then anak kedua sampai 6bln je sbb susu dah x byk...apapun, wish u all the best to bf dayyan...(actually kita dah penah jumpe time Laman Cerdik buat sports day last month cuma...sbb x berapa nak kenal, so x bertegur sape la gamaknye kita...)

July 15, 2011 at 2:29 PM

hai lieya, 1st time terasa nak mengomen blog lieya ni. Actually, mmg best sgt dpt bf anak kita. Pengamalan fara anak sulung tu fully bf sampai umur dia 2thn (yela time tu x keje lg), then anak kedua sampai 6bln je sbb susu dah x byk...apapun, wish u all the best to bf dayyan...(actually kita dah penah jumpe time Laman Cerdik buat sports day last month cuma...sbb x berapa nak kenal, so x bertegur sape la gamaknye kita...)

July 15, 2011 at 2:33 PM

slm ..hehe...baru tau bnyak keje gak jd ibu ni..hehe..keje2 pengepam pon ade..hehe

July 15, 2011 at 2:57 PM

wah kagum semangat ko nak bf ni...
nnti2 leh lah aku blaja dari ko kan lieya..hehehe

July 15, 2011 at 3:02 PM

cayalah Lieya. suka baca entry ko yang ni...byk supplement tu. DOnt worry kalau mcm nilah gayanya, production susu takkan merundum bulan pose nanti. Aminnn...

Tang nipple crack tu memang perit sikit. Aku pernah kena dulu. Nida biar je, last sekali gatal teramat sgt, rupa2nya dah ada fungus. Huhu seriau beb. Kejap je doc kasi krim fungus 3 hari dh ok

July 15, 2011 at 5:42 PM

Re Lieya:
Perrghhhhhhhhhhhhhhhh..!! best giler opis nko Lieya.. siap ada port utk pump EBM...! mmg terBAEK laahh

bagus tips2 yg Lieya bagi utk banyakkan susu nih. Budak lelaki mmg kuat ngempenggg.. tak tau pun durian tu bleh banyakkan susu huhu.

Izan pun BF Dania sampai 3 tahun.. tapi full EBM 6 bulan jekk.. lepas tu campur sudahh uhuhuhu

July 15, 2011 at 5:45 PM

waa cantik tmpt mengepam lieya di opis .. bagus tul co lieya nie kan .. kalaulah tmtp akak mcm nie .. harussss :))

aah lah dik kalau dlm menyusu nie makan kurma memang bagus tau .. secara x langsung bb dpt khasiatnya .. akak selalu gak amalkan :)

July 15, 2011 at 9:58 PM

bagusnya n3 ni lieya..boleh buat sbg rujukan..thanx lieya sbb share....

July 16, 2011 at 12:24 AM

wah.. wah, bek punya port mengepam awak lieya!!!
cayalah, mmg selesa beno bilik awak tu..
tak tukarla sy kalo dh leh duk selesa ghitu..
10s lieya sudi kongsi apa yg supplement yg awak amek time pegnen & bf...
insyaAllah, akan cuba.. ;P

July 17, 2011 at 3:01 PM

lama x dtg blog ni....ari ni dtg waktu ptg santai2 baca kisah2 lama lieya sampai ke fotopages..huhuuuuu

dulu2 miamija ni tembam gak cam dayyan ek...montok jugak pipi dia org :D

seronok tgk lia dapat BF dayyan...lia mmg x berpeluang w'pun dah puas b'usaha..cuma masa dlm pantang tu lia pam yg guna bttry jerk (brand pureen) sgt2 rugi sbnrnya bila x dpt nak BF anak2 sbb lia x keje.....tp apakan daya....:(

July 17, 2011 at 5:47 PM

salam lieya...bestnya dapat pam kt ofis yang selesa...nak ty sikit boleh...air fenugreek choc tu boleh beli kt ner...nak buat stok utk bulan puasa...takut susu kurang...akak pun bf gak tapi tak fully...

July 18, 2011 at 12:44 PM

Salam nak tanya... susu ebm leh tahan berapa lama kalo simpan dlm peti sejuk mini bar nie?

December 26, 2013 at 3:37 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy