Friday, May 10, 2013

projek Mee Kari Nyonya dan Pengat Candil Sagu....


aku lupe sebenarnye bilekah projek ni aku buat....biase laa lieyalatif sukee noo  citer bende basi2 ni hihihii....mee kari dah jadi bahan kumbahan baru aku nak entrykan heheheeh...sebenarnye, aku ni tak ler terra noo masak, masak pun intai2 resepi lagi hah.....ari ahad yg ntah bile agaknye, aku rase mood nak masak nasi tu malassss yg amat...so aku tanye laki aku nak makan mee kari ke mee rebus....mr presiden pilih mee kari...so gigih le mak menggoogle resepi mee kari yg senang tapi sodap yg amat.....terjumpe laa kat blog kawan uitm aku yg dah berhijrah ke jepun nie....blogger masakan ni namenye Alang, resepi2 die mmg sedap2....so jom layan kisah lieyalatif dan mee kari nyonya nyerr...


*
*
*
*
*
*
V

malam tu dah listkan dah nak beli ape kat pasar....mmg ni la peel aku sebab aku ni pelupa sikit so ape2 hal kene la catit....kami beli barang basah kat pasar borong selangor...aku lagi suke gi situ sebab murah..sayur ikan ayam kat pasar putrajaya ni mahal ....kat pasar borong selangor amik sayur mcm2 time nak bayar baru 5 hengget...nak tercekik tgk harga murah tu hohohoho...lagi pun putrajaya ngan seri kembangan tu bukan jauh mane pun...dpt le berjalan sikit hihihihi....



lagi satu, aku suke gi beli barang kering kat satu kedai name Balaji....situ murah gileee...bawang amik setengah kilo baru 2 hengget....kentang 6 bijik baru singgit lebih....tu nampak dlm gambar tu air kotak 3 kotak besar tu baru 30 hengget....stok tuk budak2 ni laa kat umah....tapi kedai die biase2 jek...kedai borongkan...jgn le expect keselesaan yg melampau heheeheheh..kedai Balaji ni dlm pasar borong selangor ni jugak....korang tgk atas meja tu, semua tu tak sampai pun seratus hengget sedangkan barang belian mmg melebihi dari yg di listkan....yg di list sikit, barang yg xde dlm list yg byk hahahaahah



memandangkan dapur i coet dan malas nak sepahkan meja makan so jom kite bersila bentang sotkabar kopek bawang n siang sayur2 hehehe....yes! aku mmg perlukan rumah yg ade wet kitchen ngan dry kitchen sbb tgk le peel aku buat keje..messy kot!



mija kopek tauge...keje yg paling aku tak suke hahaahaha....so kite soh anak buat jek...



mia aku dah berani bagi pegang pisau gunting semua ...so mia tukang potong memotong....



 tapi risiko gak bagi budak ni potong fishball...rileks jek ngap fishball aku nieh...



bile tgk gini, teraasaa nak tambah lagi sedozen anak pompuan huwahahahaha


resepi asal aku amik dari sini.."mee kari nyonya" 
meh aku tunjukkan bahan2 yg aku gunakan....
  1. bawang merah, bawang putih, halia ngan udang kering blend sampai lumat.
  2. serbuk kari - aku campur babas sikit, adabi sikit.
  3. sebiji kentang rebus pastu blend sampai hancur, nak bagi kuah kari tu pekat n lemak sikit.
  4. air kepala n kulit udang yg aku dah rebus pastu blend amik airnye ajek.
bahan2 sampingan lain tu mcm santan, kiub ayam, daun kari, cili kisar 3 sudu, bunga lawang cengkih kayu manis, daun kesum, asam keping, udang, ayam, kerang ngan tauhu yg nak dicampakkan dlm kuah kite nanti..



sayur aku cume celur tauge, sawi...pastu mkn ngan telur rebus, limau, bawang goreng ngan cili potong sikit....


sebenarnye mee kari nyonya ni lain dari mee kari biase sebab kite gunakan daun kesum....try laaa...wangi nye semacam...aroma die sedap...makan pun tak muak sebab ade aroma daun kesum tuh....



sambil2 tu aku sempat gentel tepung tuk buat pengat ...gara2 tgk mastercheff la ni, tekak tingin benooo nak makan pengat...



tadaaaaaaaaaaaaa...ini laa mee kari nyonya ala lieyalatif.....en laki makan 3 kali tambah uolls hahaha



 nak kate sedap kang masuk bakul angkat sendiri...tapi mmg sedap la wey hahahaaha....sile cube sendiri resepi yeak....


nie plak pengat candil bijik sagu...aku punye style suke boh dlm peti ais dulu, sejuk2 baru ngap...perghhh heaveeeennnn!!


yeah!! itu lah kisah lieyalatif dan mee kari nyonya dan pengat candil nye...baru masak mee kari dah kecoh gebang2 satu donia hahhaahaha



*keek ni takde kene mengena pun ngan citer entry di atas hehehe*






50 celoteh sahabat

klu buat open house/kenduri memang beli barang kat balaji tu. murah!!

May 10, 2013 at 9:11 AM

murahnya air kotak tu weh... seploh hengget je sekotaK??

mak ai... aku pun terliur tgh mee kari ko nak2 lg pengat kalerful ko tu nokssssss

aku pun suker mkn sejuk2...

May 10, 2013 at 9:17 AM

terliurnya tgk mee kari lieya ni..
aduhhh...aduhhh....mane nak cari ni?
Gi rumah lieya boleh tak?
;D

May 10, 2013 at 9:21 AM


-Lieya, ni aktiviti time cuti hari pekerja ritu kan?
-Cantekkknyyyaaaa tulisan lieya, omei-omei ;)
-Suka gak soping kt pasar borong selangor tu
-Taktau plak daun kesum bleh letak dlm kuah kari, sedap ek? Tau dlm laksa ngan asam pedas jek hihihi...
-Kite taktau candil tu apa.. Ksian kan? Hahaa!

May 10, 2013 at 9:29 AM

perggh sedapnya tengok mee kari & pengat tu.. :p

May 10, 2013 at 9:32 AM

aku pun suka p balaji kt pasar borong tu..amik bnyk2 tp harga murah!!! suka sgt2!!!

xpenah lg rasa mee kari cmni..nnti ko buat,ko ajak aku dtg mkn ye.hahha

May 10, 2013 at 9:33 AM

terliur la ya tgk mee kari nyonya lieya latif ni.....terbaik......

ni yg nak buat gak.....

May 10, 2013 at 9:34 AM

Kakak baca list beli daun kari dan daun pandan pun Lieya beli sah-sahlah memang Lieya tak ada tanam kat rumah ye...
Anak dara memang kena latih dari kecik Lieya. Suka kakak tengok mereka berdua buat kerja - ralit betul.
En Abe Lieya makan tiga kali tu mestilah tanda sedap:)

May 10, 2013 at 9:39 AM

adui lieya..buat lapar perut kty je tgk mee kari ni tau

May 10, 2013 at 9:40 AM

ieyda nk resepi akak nie tau..hihiii
samalah kita kak masuk bakul angkat sendiri...hihiiii

May 10, 2013 at 9:46 AM

heheh hidang mee kari dengan pengat ala2 kat hotel gitu.. baru la berselera nak makan..

best gak latih anak2 turun dapur, baru la dah besar nanti tak kekok masuk dapur..

geram tengok pengat tu, dah la nampak sedap, kaler dia pulak tu menikam kalbu!

May 10, 2013 at 9:51 AM

alahai...suka aku tgk anak2 dara ko membantu di dapur :)

seronokkn bila dah besar dah boleh harap..anak2 dara aku still tak boleh harap lg sbb masih byk main..

aku tak penah buat mee kari nyonya..selalu buat yg jenis biasa..tp mee kari adalah feberet jugak ni :)

pengat ko pun npk menarik dan sedap!

decoration dan presentation sgt2 menarik..boleh menang award blog masakan hhhheeeee...

May 10, 2013 at 10:08 AM

perkh bgsnyer berjemaah bersama2 nolong bt mee kari, kalu anak bujang ko nolong sekali lg jd haru kan ehhehe...

mcm2 ada isi dia, terliur2 aku nengok wei... rajin tul ko bt bbr candil tuh, lawo lak tu bt kaler campur gitu... terasa cam nk bt gk bbr candil tu la

May 10, 2013 at 10:09 AM

lieya pakai air kepala erk?? fuhh nak kena try ni..hehe

tengok mee kari tu pon dah tau sedap,blom try lagi..

tetiba jeles tengok owang ade anak pompuan..hisshh tak leh jadi ni..

May 10, 2013 at 10:14 AM

syioknye ada assistant masak..hehehe..mee kari tu mengoda!

May 10, 2013 at 10:15 AM

wow..berselera aku tgk..tapi aku kan..mee2 kari ni kureng sket..lagi suka laksa..tp laki aku tak makan laksa..masak kuah laksa dia terrer..lecehnya..last2 aku balun nasi..manalah tak gemuk..kehkehkeh..

May 10, 2013 at 10:22 AM

ala sedapnyaaa lieya..camana ni? ibu mengandung dah terliur ni, tolongggg!!!!!!

May 10, 2013 at 10:25 AM

wei confirm sedap ni..tgk pun dah tau...tiba2 jatuh cinta tgk pengal candil ko tu...bila lah aku nak rajin mcm ko..huhuhu..yes2..aku dah ada 2 org anak dara..tunggu beso skit..confirm diorang dok dapur masak..heheeh

May 10, 2013 at 10:30 AM

amboi rajin nyer anak dara dua orang tu..mana si dayyan?
kemain sedap terliur ngan Mee Kari Nyonya dan Pengat Candil Sagu tu...ermmm...menggoda...

May 10, 2013 at 10:42 AM

sedapnya mee kari nyonya lieyalatif tue!!! nak try jgk buat la mcm tue..

May 10, 2013 at 10:57 AM

owhh lieya selalu sopink2 kat pasar borong tu ehh...k. azue sendiri pun lama x pergi tu..wlw dekat jerk ngan umah..bukan aper x lalu nak g...baunyer yaa hampunnn....selalu pegi pun mlm2 jerk...bau ader sikit kurengg..hahaha...

sedapnyer mee kari nko tu lieya...haa xper2...nnti dah dpt umah baru bleh ler xtend2...kasi beso skett dapur tuu..senang nak buat gotong royong kannn

May 10, 2013 at 11:30 AM

perrghhh terliur tngk...terer tol ko msk...dh leh bukak restorennnnn....untungla ade assistant...hehehehhehe

May 10, 2013 at 12:02 PM

sedapnyaa mee kari tu.. nak resepi??bole?? nakkk??

hu2.. nk tgelek baca part yg risau mia potong fishball, risau ter ngap sambil potong fishball.. hihihi.. udah kurang fishballnya nati yew

May 10, 2013 at 12:02 PM

lieya, projek mee kari lieya gan akak lebih kurang sama...isi alamnya penuh...baru sedap

untung ada 2 pembantu...cepat kerja, akak nak tunggu aeish besar aduh lambatnya...

berkenan pula dengan pengat candil tu, sedapnya makan sejuk2 memang terbaikkk...

May 10, 2013 at 12:20 PM

i pun kalo gi shopping barang dapur...
yg dalam list lum tentu settle...
tapi yg 'luar' dari list tu dah penuh bakul/trolley :)

seronoknya anak2 dara tu dah leh harap tolong kan.....
betul ckp u...bila gini terus nak sedozen anak dara hehehehehe....

i ni tak gemar sgt mee kari...
tapi ntah naper tgk mee kari tu terus terkecur...
siap dgn pengat u tu lak...
presentation hebat sungguh...full mark :D

May 10, 2013 at 12:35 PM
Anonymous

wah bestnye..bila nk wat open2 pintu..nk pi mkn...kua2...

May 10, 2013 at 1:43 PM

slurrrppppp..
marvelesss la lieya.. kawwww nampak...
lya pon x terror masok..tiap kali nk masok, mula la google.. tp x kisah la.. y penting kt rajin masak kan..

klo beli kedai borong mmg murah berbaloi-baloi.

May 10, 2013 at 1:46 PM

Sedap nampak..food presentation dah mcm kt hotel. Untung ada anak dara yg blh diharap

May 10, 2013 at 2:39 PM

Sedap nampak..food presentation dah mcm kt hotel. Untung ada anak dara yg blh diharap

May 10, 2013 at 2:39 PM

Wah..murahnye nye kalo penuh semeja tuh x smp rm100..skrg nih tau lah..sume dh mahal kan..nti boleh lah mengajak en.hubby pi shopeng brg dapur kat situ..

Gigih anak dara tuh menolong..rajin..kna ajar dh anak dara kat rumah tuh plak buat keje dapur..

Huhu..terliur nengok mee kari ngn pengat tuh..sodap!!!!
Gara² masterchef..hehehehe

May 10, 2013 at 3:48 PM

kira oklertu.. akakni teringinnyer nak masak mi kari pun tak terbuat lagi.. adajer aktiviti hujung minggu... sedap lak rasa nak makan pengatni.. mana nak carini.. kenalah masak sendirikan..

May 10, 2013 at 3:50 PM

salammmm waaa sedapnya mee kari wala...

May 10, 2013 at 4:09 PM

same la kite kak...hihihi~amboi...warna warni di aidilfitri,,haha

May 10, 2013 at 4:31 PM

WALAWEHHHHHHHHHHHHH

haaa dah terbesoo tulisan ku dik ! muahahaha

dua beradik anak dara nie dah cukup dahhh .. rajin kemain nolong koo dik .. terbaik lah .. memang kena ajar , biar berdua , kalau ramai2 gaduh nak pegang itu dan ini ..

haa akk x nampak sorang layiee tuu .. dayyan maneee ekke x enterpreme dia kali nie erkk ..

alhamdulillah lieya awal2 ko dah ajar anak2 turun dapur , thats the best way , harap2 sok2 mereka dah terbiasa so gi mana2 ringan tangan dik .. syukur ..
anak2 akk mcm tuu gak .. ku soh tolong didapur x tahu ku ketuk tangan tuu .. kalau idokk time makan jee rajin di dapur ekekek ..

tapi x menahan lahh mee kari ko kan ! .. penuh mangkuk ! jeless akk , akk nie dah lama x buat mee kari , kalau akk buat atas meja , tapi lebih kurang samee kapoor dia macam koo muhahaha ... ;)

May 11, 2013 at 5:54 AM

rajinnya anak2 dara mama lieya nie...boleh cop buat menantu nie....

cantik tulisan lieya.

May 11, 2013 at 1:14 PM

Untung kedai balaji. Memang orang ramai beli borang dekat kedai tu kan.

Pengat tu macam menarik je kak. Bila boleh merasa? Haha

May 11, 2013 at 3:02 PM

alamak..terus teringin nak makan mee kari....bestnyaaaa...lama x buat ni...

May 11, 2013 at 5:30 PM

ahakz... orang tua2 kata ada anak perempuan, ringan sikit kerja mak dekat dapur... kecik2 dah diajar buat kerja dapur... bagus ni.hihihi

May 11, 2013 at 10:17 PM

doii doii doii lieya!
akk masuk sini jam 12 tgh malam
tgk pulak mee kari awk yg kebabom tuuuu
terus mengidammmmmm *lap ai lio*

May 12, 2013 at 12:54 AM

dapnyer lieya mee kari tu.... adeihhh kecur liur hahhh... rajin sokmo kan lieyalatiff ni..

May 12, 2013 at 1:45 PM

bubur cendil tu mmg feveret aku masa kecik2 tu weh!! resepi plissss... aku pun tak pernah buat huh

best la ada anak dara dah bleh tolong mak kat dapur. aku ingat bahye risiko potong fishball takut kena jari rupa takut kena makan!! ahahaha

sedappnye aku tgk mer kari ni. laku aku pun rajin go pasar borong selangor. mmg berbaloi. ku lak time rajin baru ikut ehehe

May 13, 2013 at 10:43 AM

huishhh pandainya hampa masak..
kami xpandai..
pandai makan ja ;p

May 13, 2013 at 10:43 AM

kak.. semua nampak sedap.. untung ada yg membantu...

May 13, 2013 at 11:02 PM

sedap2...tgk pun nmpk sedap..hehe..

terror msk la hgpa...hehe...

bagusnya ada 2org anak dara tlg ibu di dapur..untung hgpa noh..

May 14, 2013 at 12:54 PM
Anonymous

Untung ada anak dara yang boleh disuruh dan membantu.

May 14, 2013 at 1:39 PM

serius aku terliur tgok mee kari ko nih. peberet aku tau mee kari. tapi x penah wat sendiri coz laki x mkn kari. suka tauhunkerin tu byk2 nnti dia serap kuah tu... nyummmm dapnyer kunyahhhh

nak try gak ler buat mee kari... fedulik la laki x mkn... soh dia diet je la kan????

May 14, 2013 at 4:04 PM

rajinnya anak² dara menolong..
senang ibunya nak masak..
beli sayor kat psr borong selangor tu kire okey juga.. buleh tahan rege nya
cuma saya tak berapa berkenan area ikan-ikan..
penuhhhh dengan bangla.. dah rasa macam pergi pasar ikan kat bangladesh la pulok... hihihihi

May 15, 2013 at 3:44 PM

kita terliur la tgk masakan awk lieya. mmg my fav mee kari dan pengat ni. tgh2 sarat ni pun dok masak lagi kt dapo. hehehe

May 16, 2013 at 3:59 PM

lieya harini me try buat mee kari ala nyonya yg npk awsome ni... wish me luck harap2 menjadi..

July 30, 2013 at 12:07 PM

Salam semua saya syor kan kalau kena kencing manis yg tinggi atau kaki luka berair nak kena potong akibat kencing manis cuba wasap atau call saya En Mohd Zuhairi bin Noordin 0174687570 Insya Allah harga mampu milik kita bagi gula turun dan luka tu akan cepat kering balik dan baik dalam tempoh kurang pada seminggu saja..Insya Allah berkesan dan jika ada pesakit yang kencing manis tinggi yang tidak ada luka pun kita akan turun kan gula bagi terkawal sama

jom kita rawat kan dengan minuman herba ladang dan herba hutan (JAMINAN RASA TIDAK PAHIT)

jom kita sebarkan bantu pesakit kencing manis kronik

February 2, 2023 at 11:46 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy