Tuesday, June 18, 2013

weekend masak2 makan2 tdo2 gemok2 heheheh

Assalamualaikum semua..salam selasa!~


sepatutnye entry ni naik semalam...tapi dah siap2 masuk pic, dtg rase malas lak nak taip caption...arini baru ade kerajinan nak update....kebetulan ari ni sampai awal kat opis....ekceli ni kejadian sabtu ngan ahad ari tu....kiteorg tak kemane2 pun....father's day ke ape day pun tak sambut sbb en laki sedang busy bertungkus lumus tuk exam minggu ni..takleh kaco hokey! hehehehe......jom ler tgk pic yg ado...


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
V

cam biase laa ari sabtu mengantor budak2 ni tusyen pastu aku pi pasar beli barang nak masak2....memandangkan aku masak cume ari sabtu dan ahad so beli laa lauk siap2 tuk due ari tu...dah plan ni ahad tak mo keluar...nak lepak ajek kat umah.....sabtu tu menu aku nasi hujan panas uolssss....haaa harus dok gebang sbb pes time ahkak masak tauuu hahahaah...tgk anak dare aku tgh posing ngan ayam masak ros hehehehehe.....




gigih tau ari jumaat tu google teknik2 camne nak mengaler nasi sbb sebelum ni aku buat tak menjadi....rupenye care die, lagi 2-3minit nasi nak masak...kite titik pewarna mcm dlm gambar aku nie...tutup periuk nasi...bile dah nasi dah masak, kite gemburkan sikit2....suke hati aku sbb menjadi gak aku mengalerkan nasi hujan panas aku....




aku buat lauk pajeri bombay nanas, ngan ayam masak ros ajek.....




ni kalo dpt ngan beras basmathi ni sure lagi cun...tapi biase laa 'bangse masak kadang2' mcm aku ni mmg takdenye simpan stok beras basmathi kat umah hahaahahah pakai jek laa beras sakura ye diknon....




so ini laa die nasi hujan panas lieyalatif heheeheheh....




tgk la tu, dengan apron tak bukak die dah bedal nasi dulu ekekekekeke....




sabtunye plak aku buat sambal goreng jawa murtad (sebab tempe takde tapi aku boh sosej ngan daging) hahahaah..... aku masak ikan bawal emas masak pindang ngan sambal belacan...jadik le kan....



pastu mia bising2 kate dah lame tak buat kek....aiseymen...malasnye aku nak keluarkan mixer...so sebagai ganti aku ajak mia mendonat....so jadik laa donat tocang...mia request nak donat tocang, takmo donat tayar katernyer...




MiaMija tukang gentel, aku tukang tocang....




dpt sedulang...alah buat tak banyak pun...aduan 3 cawan tepung jek hah....





buat kecik2 jek...senang sekali ngap masuk mulut...lepas santak perut kenyang mkn donat, budak2 ni bising nak eskrim oreo plak...so ke mekdi kota warisan kami2....




malam plak lepas ngaji n buat homework sikit, pakse dieorg makan awal....n pastu masuk tdo awal...esok maoooo sekolah.....budak2 ni kalo tido awal, pagi2 esok aku takyah kejut dieorg dah bangun...cube kalo tdo lewat, naik berangin aku mengejutnyer....



haaa betul tak...weekend kami penoh masak2 makan2 lepak2 gemuk2 je kaaannnn.... hahaha.....minggu depan cuti masak sebab balik kampung yahooooo!! balik kampung berturut2 so cuti masak berturut2 gamaknye ler...auwwww!




*keek di hujung minggu*








Jun 15, 2013 | Khusyuk makan... by lieya_latif on Keek.com

40 celoteh sahabat

ko ni nok... masak le ape saje, mmg aku terliur je weh...

June 18, 2013 at 9:15 AM

syiok gak kadang2 tapi akak tak leh lieya nak gak berjalan.. kalau dapat gi taman kat depan rumahpun jadiler..
cantik menarikjer nasi hujan panastu...

June 18, 2013 at 9:16 AM

weekend aritu aku nak buat karipap sardin..tapi tak jadi2..aku pos tepung ngan sardin kau umah kau eh..hahaha..

giler best aku tgk kau ngan anak2 gentel donat..tu aku bleum pernah cuba buat lagi..hihihi..

June 18, 2013 at 9:17 AM

Best anak dara tolong masak. Comel betul donut. Weekend hari tu pun nida wat donut. Owh mcm tu bk kalerkn nasi, patutler buat tak jadi. Selalunya nasi dh masak baru aku titikkn pewarna

June 18, 2013 at 9:21 AM

Pandainya wat nasi hujan panas tu.. Salute la kat lieya!
:)
Kite mcm kak cho zila gak, takleh doj dendiam kt umh jek. Mesti nak kluar jgk jenjalan hee

June 18, 2013 at 9:22 AM

sedapnya tgk nasi hjn pns n laukpauk tu..

donat menggebu mcm mia hihiii...

June 18, 2013 at 9:36 AM

entah berapa puluh kali dok telan air liur nie...oklh nk p kantin.....he3X...

June 18, 2013 at 9:38 AM

tgk dh hasil nasi hujan pns ko kt fb ke kt instag entah..mmg terliur aku..hehe..

pandai ko buat..tahniah...

weekend aku blk kg je...then mood nk brgmbr non adoo..huhu

June 18, 2013 at 9:50 AM

Jawa murtad,

Thats a good one haha

June 18, 2013 at 9:51 AM

wahh meriah masak memasak dah mcm kenduri kawin ko Lieya hehehe
Lieya, bagi recipe caner nak buat donut tocang tu boleh???? ;)

June 18, 2013 at 9:53 AM

adui..terasa-rasalak tekak kty ni ngn nasi hujan panas lieya ..huhuhu..kena lak ngn ayam masak ros tu..lapar tau..

June 18, 2013 at 9:55 AM

ooo baru tau step nak buat nasi colourful camaner..selalu intai resepi dorang takde letak step..pas kesudah zee tak paham tau..pasni boleh ler try..

comey gak donut tocang camtu lieya..seumur hidup ni baru sekali mendonat sendiri..kehkeh

June 18, 2013 at 9:56 AM

ohhh...new info cara nak color nasik hujan panas..hehe..sedap nampak ayam n pajeri tue..sukerrr...like (",) followww

June 18, 2013 at 10:13 AM

seronoknye masak2 klu anak2 & hubby jenis kuat makan, sgt berbaloi dgn penat lelah kite kan... kretif tol donut tocang tuh !! kelasssss ko lieya !!

June 18, 2013 at 10:15 AM

hurm.. jumaat ni buat nasik minyak jugakla... ada gotong royong kat umah ni.. so buat 3 dalam satu... nasik minyak untuk pagi+tghari+ malam.. hehe bagi resepi nasik pleaseeeeee!!!!

June 18, 2013 at 10:19 AM

jadik jugak nasi hujan panas ko lieya walau pestime buat...:)
donut tocang pun comel..haha

June 18, 2013 at 10:26 AM

amboi..rajinnya lieya time weekend. sue ni kalau weekend, mmg agak M nak masak. tu pun tgk mood. tabik spring la kt lieya. sbb pandai wat mcm2 jenis masakan. ajarin aku! hahaha

June 18, 2013 at 10:27 AM

amboi amboi amboii....! hebakkk mu Lieyaa...!!! makin berseni2 menu hujung minggu sekarang aku tengokkkk. Nasi hujan panas lagi wehhh... aku pun tak pernah buatt uhuhu

aku sejak bersalin no.4 ni mmg mood nak memasak & cuba resepi baruu menjunam habisss adeh adehh.. asyik masak lauk 'standard' jek uhuhu

weii kreatip betul donut tu siap tocang menocangg.. mementang la hari2 menocang rambut anak dara.. dengan donut2 nko tocangg ekkk.. tapi cantekk beb! lagi selera nak makan aku tengok uhuhuhu

June 18, 2013 at 10:27 AM

Cantiklah donat tocang tu Lieya. Walaur aa sama toi bila cantik masa nak makan mood dia lain:)

psst: Mana adik Dayyan? Ala.. tak best kalau tak ada dia.

June 18, 2013 at 10:47 AM

wow! jd lah nasi hujan panas.heee.nyum!

June 18, 2013 at 11:09 AM

waaa siap berhujan panas bagai ni...memang rajinla ka..bilamasa nakrajin cenggini..
siap berdonat tocang lagi tu...kretip2

tengok miamija makan tu dah tau dh sedap tu...errmmm meleleh nengok ayam rostu tau...

maner dayyan?

June 18, 2013 at 11:15 AM

Waaahhh!!!menjadi nasi hujan panas mu lieya..terbaekkk!!!!Rajin chef cilik menolong..
Chef cilik aiza ditugaskan utk menjaga adiknye sementara aiza bertukang di dapur(hahahahaha)..So jd Bs lah dia org..
Btw..kerlaasss Menu weekend lieya..:)

Comel je donut tocang tuh..nti nak try buat lah..selalu aiza buat donut ball jer..mesti Amni Damia suka nih..

June 18, 2013 at 11:40 AM

ya Allah..sedapnya masak2 ko lieya oiiiii

siap nasi berujan panas ko..aku kalo hari minggu mmg waktu masak2 tp smua simple2 aje..tak rajin aku nk cipta menu hhhuuuuu

ko pun anak2 dara rajin membantu kt dapur..senang kan bila ada yg tolong..tak lah letih sgt :)

wehhhhh cantik dan nampak sedap donut tocang tu pomp..share lah resepi..aku mcm nk try aje..

plzzzzz..plzzzzz...plzzzzz..plzzzzzz :P

June 18, 2013 at 11:42 AM

aku tak pernah buat lagi nasi hujan panas ni beb...boleh aku try nnt...tengs share info bila nak titik pewarna tu...nampak nasi ko cantik sgt nok...

geram aku tgk donut tocang ko tu nok..anak aku si abang tu suka donat, mama dia je masih gagal buat donat lagi...huwaaaaaaa....

dayyan mana dayyan?

June 18, 2013 at 11:55 AM

pergghhhh tabik spring lah kat u lieya...
pandai masak memasak...
sbb tu anak2 pun pandai makan kannnnn....
andddd compom anak2 dara u dah besar nanti pandai masak cam omaknya gak....

sambal goreng jawa murtad!!!! hahahahahahahaha...tergelak baca :D

suka tgk donut tocang tu....
nak makan pun sayang....

June 18, 2013 at 11:59 AM

ishh rajin la lieya ni, cepatlah abis pantang supaya kita pun nak main masak2 gak..teruja betul nengok lieya masak nasi hujan panas tu..pastu dengan donut tocang lagi pulak..kita jangankan donut tocang donat tayar tu pun takpenah buat tau..tau beli frozen je..

June 18, 2013 at 12:05 PM

fuh complete set nasi hujan panas dia. mmg kene regu dia la.. kecur2 liur akak dengar ni ha. dah la puasa

comelnya donut tu.. lepas tocang buat bulat2 ek. kalau celup coklat pun mesti sedap

June 18, 2013 at 12:12 PM

ala..sedap nyer ayam tuh..akak..nanti nieyl p umah..akak masak la ayam tuh....sedappp nyer....

June 18, 2013 at 12:36 PM

babe..
aku time tgh masak pulut kuning tu baru teringat hp ada dlm bilik tingkat atas.
malas nk amik. tu yg terus pix dh siap tu.
hehehe.. serius memang menarik nasi ujan panas ko tu.
sila email recipe cepatttttt....

June 18, 2013 at 12:50 PM

sesekali tukar menu bestnya lieya..memang sedap
donut tocang kreatifnya...memang tak cukup 1 ni lieya..

June 18, 2013 at 1:16 PM
Anonymous

sedap plak donut tu..
mmg mkn betoi ni..hehe

June 18, 2013 at 1:45 PM

semua nampak sedap! pandai masak + rajin masak...bestnyaaa :)

June 18, 2013 at 3:38 PM

hebattt ah kak donut tu leh bt dandan..cntik je bila dh siap goreng..

June 18, 2013 at 4:18 PM

Waaa caya laa Lieya.. dpt masak nasi ujan panas tuh nampak sedapnnyaa..

Rajin yer melayan anak dara mendonat.. :)

June 18, 2013 at 5:36 PM

aduhh dik
tabik lah kat koo !
rajinn nye ko masak nasi warna warni niee keke
sedppp wooo air tangan sendiri kan ;)
anak2 sukee ..
cayalah ko dik !
nasi ko buat akak laparr ..
ko rajin , anak2 ikut rajin ke dapur .. tu akk suke tgk meeeh ;)

June 18, 2013 at 6:04 PM

YA Allah cantik nya donut kamoo..
pestime tengok kot ;p
bagus..
kamoo mmg ibu2 yg rajin..
**sambil buat tabik spring ;p

June 19, 2013 at 9:19 AM

smlm x sempat nak bw.. biasa lah mak lebah kan..busy manjang heheheee...

uiii..sedapnya peceri nenas tu lieya..peberet!! setakat ni x reti nak makan peceri lain selain nenas... :)

seronokkan klu dapat masak2/buat kuih dgn anak2 :) wlu pun b'kecah n mulut omaknya pot pet pot pet tp happy tgk anak2 seronok main tepung....

June 19, 2013 at 11:38 AM

amboi ko, rajinnyaaaaaaaaaaa
anak2 kaki makan, mak dia rajin, wallah!
wei sambal goreng murtad ko nampak sedap weiiiii
donut tu plak, nampak cun lak, sebab selalu tgk cam ala2 tayar jek!

June 19, 2013 at 1:13 PM

lieyaaaaaaa.... aku menjejes airlio ni tgok ns ujan panas ngan ayam rose ko tu... sedapnya lahaiiiii... dah la ai puasa hri ni tau.... huwahhhhh

cntiknya donut tocang tu... sng ke nk buat poms... nnti buat entry resepi donut boleyyy

June 19, 2013 at 1:42 PM

sedap babe!!! padainya main masak2, besh kan ank ramai + pompuan lg ada gengkan...happy family...weeee

June 21, 2013 at 11:43 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy