Monday, October 21, 2013

kisah sabtu kami ~ cabaran masak patin tempoyak


Assalamualaikum...salam isnin, salam hujan rahmat di pagi hari.....pagi ni putrajaya hujan....alangkah indahnye donia kalo leh sambung tdo balik kan hehehehe.....arini rajin plak pagi2 transfer gambor, edit2 n buat entry....jom le layan citer yg ado tuk arinie.....


*
*
*
*
*
*
*
*
V


weekend ari tu, kiteorg tak outing kemane pun....sabtu dok umah semate...papa budak2 ni takde sebab pi menyabit kat padang golf upm.....kiteorg dah jarang lepak mall time weekend....skrang sebok ulang alik tgk progress renovation kat umah baru kami tu....eh bagus gak tak outing2 nieh...save duit ekekekekek





haa cabaran ari sabtu ari tu ialah masak patin tempoyak.....ikan ni fresh gile dari pahang...kirim kat kawan aku balik pahang....4 ekor sekali beli.....




tapi tu laa, kawan aku ni pedajal dera aku plak....ikan mmg dah siap siang, tapi tak dipotong2nye....adoiyai lemah jiwa aku nak kene potong2 ikan besar nieh.....heret ikan pisau semua dok luar umah potong kat luar heheheeh....konon le tak mo bagi terpercik kat dapur...




e'eh senang rupenye nak potong ikan nie.....geng2 bff aku pun masing2 masak tempoyak patin weekend ari tu...ye laa masing2 pun order same ikan patin nieh...berlumbe2 masing2 up gambor kat wechat group kakakaakakk



 ikan yg berjaya aku potong....hoii harus dibanggakan ni sbb aku tak reti sgt potong ikan besar nie wey hahaahahahaha



bahan2 masak patin tempoyak....aku tak boh kantan sbb tak suke bau kantan tuh....tempoyak tu dlm 3 senduk aku bubuh....biar kuah pekat likat....




mari menjadi gadis kampung duduk bersimpuh menumbuk2 rencah ekekekeekek....




pas dah siap tumbuk cili api, kunyit hidup, kite gaulkan dgn tempoyak bagi jadi pes....aku boh tempoyak banyak2....baru kaw!



okey dah ready!



campurkan semua dauh kesum, pes tempoyak, asam keping sekeping.....boh air secukupnyer.....


masak le di atas api kecik....jgn kalut dok godak2 jek kang hancur patin ko kang ekekekeekekek...



mia tolong aku kat dapur....dah leh harap dah potong bawang ke kentang ke sayur2 ke.....si mija turn die jaga dayyan kat depan....


sambil masak sambil laundry kain due bakul...haaaa tgk betapa rajinnye anak dare lieyalatif akakakaakakak.....leh harap dah le .....



tgk dayyan...sebok nak join kerahan tenaga jugak ahahahaahaha



tadaaa dah siap! boleh laa tuk pes time masak kan....kene air tangan org pahang gak ni baru kaw n kick! 




manis betul isi ikannye...fresh plak tu...mmg lepas ni aku kirim lagi le ngan ko yeak fyda....




buat sambal kentang bilis gak....


patin goreng tuk budak2...tapi sudahnye semua nak makan yg patin tempoyak...dayyan pun same...bertambah2 budak2 ni makan.....


sawi goreng....


tutup jek api ikan patin tuh....assistant chef rasmi dulu....ngeh ngeh ngeh...


tu ajek laa kisah sabtu kami....ahad pun same dok umah jek masak2 gosok baju sekolah...petang jalan pi banting umah pak ngah budak2 nieh......weekend korang mesti gempak kan?


*keek patin tempoyak*






59 celoteh sahabat

Seronoknya masak2 ditolong anak2 macam ni.. untung ada dua anak dara boleh tolong masak n jaga adik.. pandai budak2 tu makan masak tenpoyak ye..sebab sedap sangat lah tu...

Berbaloi takut2 nak potong ikan tu...habis ye...

October 21, 2013 at 9:23 AM

Sedapnya makan! Kawan tu takut style potong x sama. Tu yg x dipotongnya.

Syoknya ada anak dara rajin kan =)

October 21, 2013 at 9:24 AM

Aduhai, betul-betul ala gadis kampung! Nasib baik ada anak dara yang rajin membantu di rumah. Senang dah hidup lieya, ya tak?

Akak ni tang ikan patin, tang tempoyak memang tak leh masuk ler. Maklumlah I makan western food memanjang hahahaha..... menyombong nyer :D

October 21, 2013 at 9:39 AM

sedapnya tempoyak patin!

ikan fresh mmg sedap masak tempoyak..kalo sebelah perak ni masak tempoyak jarang letak bunga kantan dan daun kesum ni..

just tumbuk cili, titik serai, tempoyak dan serbuk kunyit..kalo nk masam boleh letak asam keping, kalo tempoyak tu dah masam tak letak pun tak apa, rencahkn dgn timun atau tauge kasar saja..then perasakn dgn garam dan gula :)

lieyalatif kalo masak apa mmg meleTOP aku tgk.tgk .kentang dgn ikan bilis tu pun dah meliur2kn tau!

October 21, 2013 at 9:39 AM

ooittt lieya..sedap dah nampak ikan tempoyak tu...kalo zee letak bunga kantan la lagi sedap..wangi jer baunya tapi kalo masak sendiri tak makan..ahahhaaa....rasa cam lain jerk..kedai punya makan ler..
bab potong ikan besar2 ni memang failed..
sambal bilis kentang tu pon nampak sedap gak..

October 21, 2013 at 9:45 AM

Sedapnya plak la hai....mkn dgn nasi pnas plk tu...terangkat!...

Weken x kemna juga...msak2 dok umh...tebas rumput lalang kliling umh....hihi...

October 21, 2013 at 9:49 AM

woottt wooottttt....adoyai veberet nihh...segelen teln ailio..eh bestnye anak dara dah besar2 ea..boleh buat kerahan..hehe..untung mama

October 21, 2013 at 9:51 AM

Sedapnya..Ikan patin ni memang sedap kan aku belum pernah masak lagi, kena pulak dengan ikan segar..Fuh kau siap potong ikan kat luar lagi ek, hehe

October 21, 2013 at 9:52 AM

hadoi memang fav la lieya ikan patin ni..sadisnya kalau masak hubs ngan anak2 tak makan..
derrrr....

October 21, 2013 at 9:54 AM

sedapnyerr tp nureen x brapa mkn klau masuk tempoyak hehe
pernah try masa g perak.. deme masak mcm ni
last2 bg ikan tu kat asben utk habiskan..

weekend kami d kg :)

October 21, 2013 at 10:01 AM

@::NureeN:: berkenan plak tgk apron princess yg mia pakai tue
beli kat na yer??

October 21, 2013 at 10:03 AM

first tiime aku tgk patin fresh noks... baru kenal ngupa ikan tu cemana. hehehe

kalu lakik aku mkn tempoyak, kompem aku try resepi ngko... tapi sedeh, orang jawa tak mkn doyan. hahaha

October 21, 2013 at 10:04 AM

besar nya ikan patin tu lieya hoii.. lagi2 plak dah siap dibersihkan.. sonang kojo kau Bedah.. haha
ok lah tu 1st attempt dah kata sedap tu means sedap dah tu hehe.. nxt time letak tempoyak lebih sket lagi baru nampak pekat..
cewahh pandai2 je aku ni..padahal aku sendiri tak makan masak tempoyak ikan patin ni hehe

October 21, 2013 at 10:09 AM

wahh lieya... feveret akak ni... akak suka makan ni tapiiii masak tak pandainyer.... rupanya mudah jer yer tgk cara lieya masak...heheeee...kena cuba ni...

October 21, 2013 at 10:15 AM

wah..sedapnya lieya..cewah..walhal aku tak makan tempoyak ni..aku kalau dapat patin asam pedas pun dah suka..hehehe..apa2 pun..rajin2lah anak dara kau..mujur aku takde anak bujang..hahaha..

October 21, 2013 at 10:25 AM

kalau anak kak nur yang sulung ni fev dia lieya....sibuk pujuk adik-adik suruh makan banyak sedappp katanya...
kalau pergi umah MIL selalu kami dapat makan...adik ipar selalu beli...

rajin anak-anak dara lieya latif....

October 21, 2013 at 10:25 AM

Ikan tempoyak masak asam pedas pun sedap Lieya sebab kakak tak pandai lagi makan tempoyak. Kena belajar makan ni tengok gayanya...

Dayyan pun nak tolong juga tu. Kalau besar sikit tak lama boleh harap sidai kain-baju juga ni Lieya.

October 21, 2013 at 10:51 AM

fuh..lapaq tau tgk ikan patin masak tempoyak nie..gugat iman betul..
kty weekend lps ni bz yg amat..byk jemputan kenduri sana sini sabtu ahad .

October 21, 2013 at 10:52 AM

Berkilat kilat ikan patin tu. Mmg nampak srgar betul tu.. Mak saya pun baru belajar makan patin ni. Tp husband saya tqk makan ikan..rugi sungguh kan..

October 21, 2013 at 10:58 AM

sedap la patin masak tempoyak.. saya suka makan.. tapi tak suka nak siang ikan.. haha

October 21, 2013 at 11:03 AM

Akka suka makan masak tempoyak ikan patin ni...tp kuah dia jer..ikan dia akk tak makan....tp tgk ikan patin ni macam segar dan tak byk lemak macm selalu akk tgk kat kedai2 tu....

October 21, 2013 at 11:13 AM

Dah boleh bisnes patin tempoyak ni....nampak pun dh menyelerakan...hehe

October 21, 2013 at 11:19 AM

perkh terbaik lah... terliur ngences aku nengok lieya oi.... aku dr dulu mule2 kawin konon2 nk try msk tempoyak ikan patin tp harem.... sekali kene try gk nih...
untung ko anak2 dara dh boleh diharapkan... aku hrpkan si bujang aku tuh ok gk... pandai dh tolong simpan baju yg siap lipat kt blik... kire boleh la kn

October 21, 2013 at 11:31 AM

sedapnya..akak pun semalam buat patin masak tempoyak jugak. bersilat suami makan

October 21, 2013 at 11:47 AM

muahahha... aku tak bersalah... org tu x potong siap2 macam selalo.. hahah. xpe2 lepas ni aku suh org tu ptg siap2.. nati balik phg mil aku msk tmpoyak aku bg korank rs plk. hehe..

October 21, 2013 at 11:52 AM

Aduh sedapnya..tang lemak kepala tu akak pun suka..

October 21, 2013 at 12:01 PM
Anonymous

mmg nampak sedap sgt tuuuuuuu & maaf lambat terjah semula, kebusyan & kesihatan Adik x mengizinkan lately!

October 21, 2013 at 12:15 PM

sedaptu lieya.. dulu masa akak kecik seminggu mesti ada masak gulai tempoyak... maalumler orang perakkan memang tak leh pisah ngan tempoyak.. kadang selang sehari masak gulai tempoyaknyer.. akak masak memang tak buh daun kantan .. hanya cili padi, cili merah, kunyit dan tempoyakjer... dulu opah akak masak guna dapur api dan periuk belanga lagi kaw tau, kalau simpan dua hari lagi sedap...... ehm masakan arwah opah tetap terbaik...

October 21, 2013 at 12:26 PM

Sedapnye..tp sy xmkn ikan patin

October 21, 2013 at 12:44 PM

vahhhhhh bestnyaaaa~ tempoyakkk patiinnn.hebak ah akk leh siang.kalo saya ntah apa yg jd ntah.

October 21, 2013 at 12:56 PM

feberet zura ngn arwah ayah nih..hadoi menjejes liur !!!

October 21, 2013 at 1:35 PM

kak ain tak makan ikan patin...tapi anak2 mmg suka sangat ikan ni...
sedap diarang kata..betul ye lieya sedap bangat ikan tuu...

October 21, 2013 at 1:39 PM

leleh ayaq liur aku lieya oittttttttttt
nak2 pekat kan..mmg terbaeeekkkk arrrrr
aku pernah try sekali...tak menjadi patin tempoyak aku...ha ha ha
nak kena try lagi nie.....

October 21, 2013 at 1:45 PM

amboiii sedapnya.. tp sya x mkn pun.. hehehe.. rajin anak2 membantu kan...

October 21, 2013 at 1:45 PM

Sedapnya patin tempoyak tu tapi kalau kat Perak masak cam tu tak letak daun kesum atau kantan cume letak serai je. Bahagian paling best mestialh tang perut dia tu lemakkk....

October 21, 2013 at 1:49 PM

sedapnya patin tempoyak ko, fresh lak ikan tuh perghhhhhhhhhhhhhh
bagus anak dara rajin tolong, jgn cam aku anak aku rajin men game aje
woi, potong ikan pun malas ye, biasa nih......
nak plak si dayyan tak kacau ko kt dapur, kalau anak aku semua pakat nak ngendeng mana aku pi buat kije

October 21, 2013 at 2:22 PM

Terbaik nampaknya tu kak. Pergh. Kalau tau boleh serang putrajaya. Haha.

October 21, 2013 at 2:38 PM

Tidok ler gempak mana pon.
tapi Kami asik2 gi mall n bawak anak2 gi taman jer ler.
weken haitu masak daging black paper.. kata baru lepas raya korban khennnnnn!
mesti lah menu daging.. ahahahahahaha.

masak tempoyak tuh feberet zura jugak tuh.. kuah mesti pekat, pedas n manissss. orang Ganu kan~
mesti nak manis gak sikit.. hehehehe. selalunye zura pakai ikan keli.. Oohhhh.. sedapnyeeee~

Lieya.. nanti emailkan detail Lieya ye.. nak pos hadiah untuk pemenang teka n menang haitu.

October 21, 2013 at 2:55 PM

Wahhhh dah ade pembantu :)

October 21, 2013 at 3:19 PM

Waaaa.....dh bleh jd org pahang ni....sy xpenah lg mkn ikan.patin tempoyak...ke penah mkn ye xigt plak....hehehe

October 21, 2013 at 3:50 PM

kegemaran ramai nih..anak2 pun makan pedas ye..senang la masak kalau gini..hehhe

October 21, 2013 at 4:35 PM
Anonymous

Macam nak menjejes air liur akak ko ni ha tgk patin masak tempoyak ko lieya.Pekat likat kuahnya..memang terbaek la

October 21, 2013 at 5:35 PM

Terror dh masak patin..betul lieya , aku pun sama bab memotong dan siang ikan besar2 ni

October 21, 2013 at 10:18 PM

waa...telan ailio nengok patin tu...lizz kalo balik pahang memang acara wajib kat umah adelah makan patin masak tempoyak..walllah regukan ngan ikan patin gorengngan pucuk paku goreng memng terangkat...
rajin la anak dar lieya ni boleh wat menantu ni..baju pun sedondon..dayyan pun rajin tu...sambil masak sambil mendobi..2 dalam satu gitu kan...

October 21, 2013 at 10:23 PM

meleleh air liur tengok patin masak tempoyak ni.

bagus2 nya anak2 gotong royong buat keje rumah.

October 22, 2013 at 1:38 AM

Wah..patin tempoyak tu..sya x pnh potong ikan besar cmtu..nk siang ikan sadin pun x pass lg ni..hehe..jom buat sistem bater nak..sya bg kek,akak bg sya ikan patin tmpoyak tu..hehehe

October 22, 2013 at 5:07 AM

telan air liur ku kak wehhh pagi2 ni..haha.. sedap plk nengok.. pdhl patin msak tempoyak mmg ku tk reti makan..patin goreng berlado je ai tibaiii..

anak2 dara mu mmg rajin2 belake.. untung mamanye kan..hiks

October 22, 2013 at 7:33 AM

amboi kak...sedapnya....,terliur tau tgk masakan akak tu even sy ni x makan pun ikan patin tu ;)

kak....nk mintak tlg buleh? leh x emailkan resepi ayam rosemary yg selalu akak buat tu? sy teringin nk buat....emailkan kat sini : arewin_86@yahoo.com

October 22, 2013 at 9:13 AM

hahahaha....akak...penat ecah taip td mengomen disini....rupanya ecah tekan butang sign out...bukan publish kahkahkah....patut la xde komen tu keluar...

btw, masak tempoyak tu memang ecah suke.....xkira la ikan apa pun kikikiki....
seronok tgk akak main masak2 dgn anak2 dara akak tu!
anak kite kecik lg...jd geng dgn dayyan blh la kot! hahaha

October 22, 2013 at 10:22 AM

sedapnye!!! tak pernah masak patin n masak tempoyak..tengok entry ni macam senang n nak try la.. :)

October 22, 2013 at 12:06 PM

TERBAIKKKKKKKKKKKKKKKK!!
Pssttt, ena pun x pernah torai lagi masak tempoyak ni lieya walaupun tu fav asben ena.. sbb? x pernah jumpa ikan patin dari pahang.. aci tak?? hahaha

October 22, 2013 at 12:34 PM

Bestnyaa dapat ikan patin fresh.. buat plakk masak tempoyak..maveles laa Llieya.. sedapnyaaa.. :)

Rajin anak dara dpt membantu.. tolong sidai kain..ringan sikit..

October 22, 2013 at 5:00 PM

kecur tengok tempoyak dengan cili padi tu.. terasa2 kepedasannya... cantik kuning gulai tempoyak tu lieya.. mmg compem sedap ni sebab kuah nya tu tak cair.. baru lah umpphh

October 23, 2013 at 2:53 PM

tu dia tempoyak,peberet en suami ni..sy ni tak reti sgt makan,ye la durian pun kureng sikit..selalu makan ikan patin dekat hentian on da way nk ke johor or pahang je..klu ikan fresh mmg sedap la kan lieya

October 23, 2013 at 3:51 PM

slurppppppppppppppppppppppp!!!!!!!!!!!
sedapnyer lieya... mmg febret lya r ni.. tp lya x reti masak..
biasa beli or MIL lya buat// klo MIL buat mmg terangkat la...
lieya punya ni msti terangkat gak..smpai dayyan y kecik pon reti makan patin tempoyak..

October 23, 2013 at 4:03 PM

Mak aiiii...dpt akak rasa keenakan airtngan lieya nie. Brtuah ank2 dpt mama yg pndai masak. Masa tmpoyak mmg xletak byg ek lieya..? Boleh cuba nie.

October 23, 2013 at 4:41 PM

Pergh sedapnye nmpk payin tempoyak tu...kecur liur org berpantang ni...huhu

October 24, 2013 at 6:37 AM

salam lia sedapnya ikan fatin tapi laki ida x berapa suke sbb dia berminyak bila masak kan tu yg dia kureng makan tu.tapi nampak sedapnya....

October 24, 2013 at 10:54 AM

wah wahhh... tu dia chef lieya..kalo dah masak..menu sure gempak punya. Aku dpt masak ayam masak merah pon dah bangga kembang idung...kekeke.

bestnya tgok anak2 ko rajin menolong. echa ada mood gak nk tolong. dia rajin nk tolong ampai baju...tp aku yg x bagi. rasa macam eh sebok je kaco org nk wat keje...pi ko main kt sana!! gitu... tapiiii xleh la aku mcm tu kan...nnti kang dah besar, malas nk tolong aku gak yg merempan

October 24, 2013 at 3:19 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy