Friday, August 8, 2014

kisah raya lieyalatif & co. (part 2-family johor dtg)


~salam jumaat salam 12 syawal~
haah gitu! semalam dah tgk kan baju raya ahkak...so entry part 2 ni kisah2 balik melaka ngan family johor dtg beraye...alaa tak byk part pun kisah raye lieyalatif & co.ni...ade dlm 3 part jek....

*
*
*
*
*
*
*
V

ni dah raye ke 4 kiteorg pagi2 dah bersiap nak gerak balik melaka.... biase mcm tu laa tiap tahun, kalo turn beraye melaka plak mmg sampai raye ke 4 kat melaka, pastu baru balik johor.... bagi puas masing2 beraya kat kg masing2...



mak aku pun follow same balik melaka sbb nak beraye umah besan katenye...pastu dieorg gerak ke banting tido umah adik aku ....pastu tu nak tdo gak umah aku ...




meriah mertua aku masak2 sambut besan datang...mcm2 menu ade tapi aku lupe snap plak sebab sibuk join same mencekik hahahaah.... anak buah belah melaka semua serbu nak duit raye .... dayyan tu tak paham lagi erti collect duit raye, die ingat bapak die punye duit raye pun die leh tadah tangan same haahahahaha...


kiteorg stay melaka n beraye umah sedare mane yg sempat...tu syok kalo kat melaka sbb mmg berjalan raye tu sakan... kembong beg duit budak2 ni collect duit raye....aku pulak kembung perut makan sedap2...tahun aku ni menggila biskut kapit inti peanut butter nie.... menghadap mcm tak penah makan aku hah....sedap gile inti peanut butter ngan peanut choco tuh...



kalo kat melaka dari pagi bawak ke mlm beraye...mia la seronok dpt jumpe 'geng' yg leh jumpe setahun sekali nieh...



nie plak pic kiteorg dah nak balik putrajaya.... sempat singgah pantai jap sebab dayyan memekak2 cakap "mama nak nengok beach...nak nengok beach"....




siap2 beli barang basah ikan ayam udang sayur kat pasar kat kg laki aku ..sbb tepikir sampai putrajaya mesti petang kang tak sempat nak gi pasar.... pastu pasar kat kg laki aku ni ikan, ketam udang die fresh2..almaklum laa betul2 naik dari pantai.....



meh test ketumpatan perut masing2.... lompat tinggi2 mama nak snap gambooo...hahahaahahaha



nak sgt tgk beach kan...haa tgk puas2 tapi jgn berani2 nak gi kat area pasir tu kang kasut berpasir berlecah keter haahahahaha..kejam plak omak kooo....



sesampai je aku dari melaka, mak aku pun dtg tdo umah aku lak...meriah umah semua ada....kecoh umah aku....miamijadayyan suke laa atuk ade kat umah....aku yg letih sbb kene masak2 hahaahah tapi apedehal sekali sekale.... kebetulan maklong aku pun ikut sekali ni, nak tgk umah kat putrajaya katenye hehehehe....



due hari dieorg stay umah aku , tak bawak gi mane pun, pusing2 putrajaya je...lepak kat masjid putra tu layan budak2 main kat sini....



tak byk plak bukak yg sewa2 basikal tuh.... tapi tetap meriah..... sampai kul 11 mlm gak lepak sini....




pagi esoknye aku buatkan mee goreng, roti telur ngan nugget goreng....



aktiviti lepas sarapan, mak aku ngan maklong layan mate balik hahaahah, adik aku pi alamanda, abah aku rajin noo pi 'kemas' pokok2 yg die tanam masa dtg ari tu kat belakang umah....  mia mija main badminton, dayyan main basikal....aku? mcm biase stenbai masak lunch plak hahahhaaaahha....




utk lunch aku buat ikan bawal masak kari letak bendi.... sambal udang.... sayur campur....ikan masin




laki aku plak elok pacak khemah utk budak2 ni main... semua cedok nasi, cedok lauk lepak kat luar makan...sedap lee sbb kat belakang ni angin sedap bertiup... nampak tak tempat bbq tu, haa laki aku ngah setting gak sbb mlm tu nak buat bbq n potong kek sambut besdei kiteorg...tu aku citer senin ni key...



lepas makan, laki aku tunjuk skill buat homemade ABC die... mentang2 dah ade mesin ABC sendiri.....selsema2 aku dibuatnye layan ABC die hahahahahaah



nak tgk mesin ABC tu? haaa ni diaaaaa....



aku beli kat JJ equine...tapi kat aeon big alamanda pun ade, aku ternampak selasa lepas...harga lebih kurang mcm kat JJ jugak.... ade due jenis mesin ABC nie... yg mcm mia pegang tu ngan mcm mija pegang...tapi aku beli yg old fashion tu sebab mcm kukuh sikit...almaklum laa bende ni dari plastik aje heheheeheh


okey tamat part 2....part 3 pasal bbq n potong kek plak.... senin deh ahkak lieya hapdet!..hepi weekend uolls.... 





** aiyoo camne ni?..ngidam nak makan kepala lemang.... almaklum laa tekak puase kan ngade2 hhihihi....korang tau tak kepala lemang? alaaa lemang yg bahagian atas sekali tuh....kat situ laa lemak2 santan2 berkumpul  mase bakar....sedap giler weyyyyyy!!




53 celoteh sahabat

Salam Aidifitri buat lieya sekeluarga.....
meriah betul raye lieya sekeluarga.....hihihihi....geram betul tgk si encem dayyan tu.....
besar dah die kan......rajin betul lieya masak.....rumah lieya pn cantik....lamekan akk x komen kat blog lieya....
akak pn suke makan kepala lemang sbb die lemak kat situ.....

August 8, 2014 at 9:18 AM

wah mesin abc..ingtkn mainan mia mija soh bli td

August 8, 2014 at 9:21 AM

baru terpikir nak carik lemang esok..sini ramai yang jual lieya tapi banyak jugak yang tak sedap..hoii kepala lemang tu memang berebut la ngan laki..kihkih..sedappp..

meriah la family datang beraya kat putrajaya..walaupon keliling sunyi kan apedehal..janji umah kita tak sunyi..
pestime tau ada mesin abc plastik..heheehee..boleh gi skodeng kat JJ nih..
2hari la jadik tukang masak yerk lieya?? penat gak tu tapi paling penting puas..nama pon raya dok..

August 8, 2014 at 9:22 AM

hoi... terliyoq ngan abc ko tu noks. baper ke harganya.... sila reply kat blog kawe deh

August 8, 2014 at 9:23 AM

Meriah!

Myra suka kuih kapit peanut butter, coklat mcm keras sikit..

ABC tu memang terbaikk!!

August 8, 2014 at 9:29 AM

Ni yg mcm besh je nengok abc ni.
Kepala lemang mmg sedap lieya ooi.
Tertiba tingin rendang paru lak

August 8, 2014 at 9:31 AM

Happening eh korang, love the market, love how you had lunch outdoors and love the home made ais kacang.

August 8, 2014 at 9:34 AM

seronokkan orang datang umah? saya lepas pindah masuk kuaters balik malas dah nak buat makan2. huhuhu

August 8, 2014 at 9:39 AM

sakan raya depa noo..hehe..
slamat hari raya lieya,maaf zahir dan batin..seronok tgk kuarga bahagia kamoo :)

August 8, 2014 at 9:48 AM

ko bab masak mmg kacang je kan!

murah rezeki ko sekeluarga, tetamu dtg rumah :)

aman je aku tgk suasana rumah ko lieya..mmg npk kekeluargaan sgt tu :)

aku pun baru try kuih kapit..ha'a sedap..aku suka peanut compare choc..

meriah!meriah!

tak sabar nk tunggu entry ke3 ni..

August 8, 2014 at 9:50 AM

bestnyaaa,ada mesin ABC lg.hehehe

August 8, 2014 at 9:53 AM

eh...syiok tau ada mesin ABC
suka tau jamu2 parents lepak kat umah..
tunggu rin ada rumah sendirila
umah skang umah kecik cipot nyewa jek..
uhuk..

August 8, 2014 at 10:05 AM

meriah sungguh bila keluarga pakat join sama...

August 8, 2014 at 10:10 AM

bertungkus lumus lieya masak. penat tolak tepi kan, yg penting dpt kumpul ramai2. itu yg best. x carik lg mesin abc. nieda plak ngidam nk mkn laksa. hari ni misi membuat laksa. hihi

August 8, 2014 at 10:10 AM

Seronok kan Lieya kalau sepanjang beraya mak-ayah ada sama.

ps: tu mengidam kepala lemang, sounds good news pulak. Dayyan dah sedia jadi abanglah tu:)

August 8, 2014 at 10:13 AM

mesin abc tu ada nampak kt aeon big klang aah tak berapa kukuh sbb plastik..tp yg old fashion tu cun kan hehe...rasa mcm nak beli jugak

lieya..
geramnya nengok sayur mayur kat paso tu..!

sonok bday dekat-dekat...bleh celebrate sesama hehe

August 8, 2014 at 10:16 AM

Syoknya..siap g beach lg kan :D

August 8, 2014 at 10:18 AM

meriah raya konvoi ramai2 gini... walaupun jauh perjalanan tak terasa penat kan....

August 8, 2014 at 10:19 AM

amboiiii sakan niiii :)

August 8, 2014 at 10:27 AM

seronok ler weh family dtg umah...riuh rumah tu...

p/s:taun ni dpt mkn lemang sepotong je..huh sadis betul..rasa mcm nak gak mencari lemang sebatang buat pelepas gian..huhuhu

August 8, 2014 at 10:59 AM

seronok nyer...
tu la nieyl tahun nie dapat raya ngan family raya pertama aje..
raya ke dua dah bergerak ke penang..
raya umah adik ipar...
jadi,keseronokkan raya ngan family seketika je laaa...
xpe2..simpan2 tok tahun depan...lebih byk mase ngan family ku :)

August 8, 2014 at 11:11 AM

Syoknya banyak rumah yang boleh dituju.. boleh jumpa sanak - saudara ngan makan yang sedap-sedap hehehe..

August 8, 2014 at 11:16 AM

Wahh seronok laa family dtg umah yer.. meriah gitu.. Tgk lauk2 pauk pun sodap2.. lieya masak..

August 8, 2014 at 11:24 AM

tengah IN kan kapit peanut butter dengan choc tu.. sedap giler.. kiranya kuih tradisional + moden gitu. hehehe..

oo kalini mak ayah lieya datang beraya kat putrajaya ek.. sure derang happy.. lain sikit suasana raya kalini kan.. siap berbbq bagai.. seronoknyaaa

August 8, 2014 at 11:50 AM

Kemain besar lagi kawasan umah kak. Puas hati boleh buat macam2

August 8, 2014 at 11:52 AM

Selamat Hari raya..chantek baju raya bagi Raya part 1...mia nampak slim pas puasa yer...

August 8, 2014 at 11:54 AM

Meriah3x....mmg seronok dpt kumpul ramai2 cuma agk penat tang menu nk msk.

August 8, 2014 at 12:02 PM

memang betul2 sakan raya ni yer..keluarga besar..seronok.. :)

August 8, 2014 at 12:35 PM

aku beli gak kuih kapit tu
dah selamat bedal masa bulan pose aritu
hehehehehhee
aku lak raya kali ni
angkut mak mertua raya ngan aku sana sini
pening org tua tu wakkakakakakkaka

August 8, 2014 at 12:43 PM

Ok besok aku nk g open hse mkn lemang..sila jeles! Meriahnya weh bila ramai2 berkumpul..best!

August 8, 2014 at 12:47 PM

beach tue dekat jew ngan umah kite;)

August 8, 2014 at 1:00 PM

Ye2...mesin abc tu ada jumpa kat aeon...rm89 klau x silap. .Nak beli..tp asben x bg..kata dia..beria je nak beli..tp nnti2 gunanya sekali je.hahaha...

August 8, 2014 at 1:20 PM

comey je mesin ABC tu tapi hasilnya malatops! kepala lemang? tak penah rasa lagi ;p

August 8, 2014 at 2:08 PM

aa’aa.tahu kepala snatan tu.akak suka erk..
saya kureng sikit, sbb lembik hihi
wah ada abc tu.pernah nmpak kt aeon big wangsa maju.

meriah sungguh lauk pauk tu kak.

betul tu raya kena puas puas. bru terasa nikmatnya hri raya kan..

August 8, 2014 at 2:58 PM

perhhh.. homemade abc tu, lebih hebat dr kedai punya..
mmg puas hati la..

seronoknya..mmg terasa kemerihannya.. kiranya lps balik kmpung... msing2 beraya dgn family lya kat KL lak..

August 8, 2014 at 3:06 PM

Peberet akak juga kuih kapit tu Lieya.. boleh ajer di hadap satu balang licin hahahha :)

August 8, 2014 at 4:52 PM

eh.. td dh komen, hilang plak... huhuu

lieya, give me 5, kepala lemang mmg sodap...
tu yg lemak tepu melekat kat dinding perut kita kan hahhaaa....

kwsn umah lieya luas, puas la anak2 n sanak sedara klau dtg bertandang kan...
melompat lebih tinggi... cantik pic tue, serentak lak tue
teringin nk temukan dayyan & emir, tp emir ni lasak ckit
klau main suka main ganas2 hahhaa
walaupon azalinya sgt pendiam...

wahhh sepit choc yg paling nureen suka tau
dh order, next week dpt
ri tu mkn x puas... kali ni nk mkn abes2an hahaa

August 8, 2014 at 4:55 PM

Makk aihhh...terliur tengok gamba abc tuhhhh....!!!

August 8, 2014 at 6:59 PM

Acik tak pernah nampak pulak mesin ABC tu ..nanti bak cuba2 tengok kat jj la lieya

August 8, 2014 at 7:28 PM

Meriah betul raya lieya.. best la bebudak tue dpt ke Pantai yer.. suka tgk picture lompat2 tue..cute!!!
Btw tertarik ju gak dgn mesin Abc lieya tue.. mcm nk beli satu la.. husband farah mmg hantu abc...so kalau ada satu senang la hari2 boleh buat utk dia... hehehe

August 8, 2014 at 10:23 PM

akak, saya minum susu kambing je
apa yg akak sebut tu semua saya amalkan.alhamdulillah snng nak dpt dduk kl ni.
badam saya suka blend jadi susu..

August 9, 2014 at 10:08 PM

Berapa hari duk Melaka Lieya....
Kalau pak Jilap tak mahunya dia bawak barang basah tu lebih lagi bonet penuh balik kampung.... tahan dia makan luar lagi....okje pun suka gak hehe.....cuti masak!
Seronok ada rumah besar yeh Lieya...dpt berbbq tepi sambil potong kek.
Hehe....seronok mmg le seronok ada tetamu ni....yg malehnya nak kena memasak sepanjang hari ....hehe...
Tak pelah ....tetamu dtg bawsk rezeki!

August 9, 2014 at 11:23 PM

best kalo family datang bertandang kan...bukan selaloo pon....aku pon sebok2 la nak datanmg bertandang jugakla kat umah ko...hahahhaha

August 11, 2014 at 9:18 AM

salam...lieya kampung suami awak ni kat Pantai Puteri, Melaka kannn..area rumah saya ni..kikiki

August 11, 2014 at 10:06 AM

Meriahnya raya di Melaka. Raya akak memang takda maknanya. Setakat gembira dapat balik kampung dan jumpa adik beradik je. Lain-lain cam biasa. Jalan pun tak berapa jalan beraya. Anak-anak pulak duit raya pun mereka tak heran. Maknya ni jelah kalau orang nak beri duit raya kat anak-anak bukan main cepat suruh anak gi ambil. Pastu masuk dalam handbag besar maklah...

Akak nampak mesin ABC tu kat JJ. Ingat nak beli tapi nampak cam tak teguh berdiri je. Tapi bila tengok ABC Lieya ni, terkempunan pulak akak rasa. Patut beli ke tidak ek? Okey tak Lieya mesin ABC ni? Agak-agak lama tak boleh kita memesin ais untuk buat ABC?

August 11, 2014 at 10:53 AM

Bestnya dpt beli lauk basah fresh². Cute lah mesin ABC tu. 1st time dengar kepala lemang ni lal leha oiiii...Nak gak tau mcm mana rupanya.

August 11, 2014 at 5:31 PM

Banyaknya benda best dalam entry lieya ni. Berkenan mesin abc tu.. tengok budak bertiga melompat tepi pantai pun jeles tu.. suami buatkan sdiri abc? Ooooo my...look so delicious la.. kuih kapit ada inti? Tak pernah saya makan. Mula la nk gi cari ni. Mana nak beli tu? Apa pulak rasanya.. ai... dah la puasa sunat ni lieya wei....

August 12, 2014 at 10:34 AM

Meriah meriah meriah..
Best giler layan entry raya kome ni..
Terbaikkk!!

August 12, 2014 at 10:53 AM

herm....makanan lazat lazat....

August 13, 2014 at 2:09 PM

kuih kapit berinti tu penah dengar, tapi tak penah makan...hehe
gambar bebudak lompat tu cantiklah, suka tengok =)

beli barang basah dari melaka tak berbau ke keta?
nak jadi cerita keta en suami bau busuk sebab kena air udang...hehe

August 13, 2014 at 4:40 PM

wah wah.. tu dia siap ada abc homemade adehhhh teliur dibuatnya tau... puashati kalau buat sendirikan letak mcm²... dalam tu lbh sikit...

sesekali adik beradik dtg drpd kg mmg meriah dulu kami pun mcm tu, tp skrg kami dah ddk kg lg meriah.. setiap hari ada jer yg nak menyinggah kikikiki

August 14, 2014 at 8:39 AM

x lambat lagi rasanya along nak ucapkan Selamat hari raya buat Lieya dan family....mesin abc tu memang cute dan dah banyak jual dah kan....

August 17, 2014 at 4:20 PM

bestnyer besan sesama besan yerk berbaik2 gitu.. baruler meriah...
alamak bestnyer kalau dapat jalan sakan masa raya.. tapi tahunni akakni sibuk studyler pualk... memang tak beraya sangat rasa kesian lak ngan budak2...
ooo bestnyer yerk der mesin abc.. abc sesuka hatilerkan kot idak bencibarang2 abcnyer tak sedap...

August 21, 2014 at 12:24 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy