Monday, July 18, 2016

al-kisah syawal kami [part1]


Assalamualaikum.....salam isnin, salam 13 syawal...

hamboiii...hamboii..semua dok update dah citer raya...lieyalatif gak baru terkedek2 nak update....tahun ni aku turn di johor... memandangkan aku kene follow up di kk kat johor so aku terus balik johor jek takde singgah2 melaka...raya ke 3 baru balik ke melaka plak....tahun ni meriah raya aku sebab adik beradik semua dpt berkumpul....kebetulan plak adik aku kat banting tu balik johor tahun nieh....patut die turn beraya umah mertua...kiteorg ni 4 org adik beradik, deal dgn adik beradik siap2 turn balik beraye sebab tak mo laa raya2 umah mak aku takde anak2 yg x balik kan....tahun depan tak tau le camne nie, dah tahun ni semua balik umah mak... tu tahun depan punye citer laaa...tahun ni punye citer jom layan gambar yg ade...tapi aku buat by part le...ni part yg pertama...ada 3 part jek pun...pi open house semua tu mls le aku nak entry kan....

*
*
*
*
*
*
*
V

tender tiap tahun kiteorg adik beradik...ngayam ketupat...so far kiteorg adik beradik terra anyam ketupat.... adik aku yg lelaki no 2 tu terra anyam...laju je die buat...kiteorg buat 100 bijik ...aku suke sebab style mak aku buat ketupat lembut gileee...die boh beras suku jek so hasil ketupat tu lembut sgt2...sedap gilee mkn ngan lodeh ...dayyan boleh mkn 2 bijik sekali makan hah....lagi satu kat kampung aku ade lagi budaya 'ngunjung' (bagi ketupat ngan lauk2 kat jiran)...dulu bagi mase hari raya, tapi terjadik lambakan lauk dan makanan....so start tahun2 lepas dieorg dah buat bagi awal, lagi 4-3 hari nak raya dah start buat 'ngunjung'....so dpt le berbuka dgn menu ketupat sebelum raya gituuuwwww....


lemang pun kiteorg buat...first time try nieh...gigih google resepi ngan cara die hahaahahah.... menjadi!! tapi ade part yg garing...takpe2, next time buat dah terra dah....ni laki aku berkobar2 nak baut kat putrajaya pulak...dulu asek bakar bbq belakang rumah, ni lemang plak hahaahaahah...tak yah laa abg oi, kite pi area bangi, sepah2 tepi jalan jual tu hah hahaahahaha


bab ni yg ramai surender...dgn cuace panasnye.... so kali ni bagi adik aku yg bujang tu handle...bagi die jaga api semua.... bulan 8 ni die dah nak kawin dah.... kite dera die sikit kakaakakaka


buat 6 batang jek makan adik beradik...tahun depan boleh dah buat 20 batang ni hahaahaah....



ketupat palas pun kiteorg buat gak...first time gak buat nie....mujur ade daun jual...takut le payah nak dpt daun die kan sebab kat johor tak berapa sgt ketupat palas nie...belah2 utara ye laa mmg menu depa....aku yg balut nieh... lantak leee asalkan pulut tak terburai...jenuh oiii tiru tutorial hahaahahah


buat 2 jenis ...1 jenis biase, 1 jenis manis... makan ngan rendang mak aku, perggghh meletopsss oiii! aku plak lepas amik ubat2 tambah darah tu asek kebulur jek, mmg menjadi2 napsu makan aku....raya kali ni aku pulun makan jeeee wey! sebelum ni takde selera makan, bile dah ade ni mmg pulun abis aku...naik 3 kilo hah aku raya nieh...


so ini laa menu raya pujaan hati aku.... setahun sekali jek dpt nieh.... eh raya haji pun ...so setahun 2 kali ler... mak aku plak sempena aku sakit kene tambah darah ni die buatkan sekuali besar rendang paru....ya Allah heaven sgt2 oiii...sedapp!! ..serius, tgk pic ni aku terliur2 nieh....


tugas hakiki budak2 ni isi kan duit raya....buat angpow rm5, rm10, rm20, rm50..... rm 10 tuk anak2 angkat aku ...anak2 bff aku sebenarnye... so a'am, emily, hardy, hazry, echa dan lil hs jgn lupe dtg umah aunty, nanti kite main panjat2 gunung lagi, rm10 jugak utk anak buah belah melaka.... rm5 tu utk anak2 staff laki aku, rm20 utk anak2 buah aku belah johor(duit aku sendiri)....rm50 tu utk anak buah yg belajar kat asrama ngan utk makcik2 aku..
tu kisah part 1 aku...walaupun mase ni aku baru2 nak sihat, tapi tetap aku menggelinjang excited sambut raya ....alaa bukan buat ape pun, kejenye makan dan makan jek...mak aku melayan jek ape anak2 teringin nak makan kan hahaahahaha....xoxo!



**mgu lepas kawan aku bagi tapai pulut yg dibalut daun getah...lamanye tak makan...sedap gileee kottttt....sejuk2 dari esbok makan....




28 celoteh sahabat

terror anyam ketupat ye...hebat2 hehe...kita pn br update gmbr ry...lastweek mood blum dtg..lastweek mood p jenguk gmbr ry kwn2

July 18, 2016 at 9:39 AM

Wow ada lagi sesi anyam ketupat..ktrg xdo da..Td terserempak kt lif masa Leeya nk naik ofis

July 18, 2016 at 9:45 AM

Lieya senbut nugnjung ye. Kalau tempat kakak panggil punjung.
Sekarang memang lebih praktikal buat lebih awal boleh buat berbuka puasa
Rumah kakak sendiri buat dua hari sebelum balik kg. Buat tak banyak pun.

July 18, 2016 at 9:56 AM

ko raya johor ek giliran nya...

geram nengok menu2 tuh... ketupat pls versi utara senang skit nk balut tp kalau versi pantai timur ada sikit ssh tp bila dh tau mudah jd nya

ko naik 3 kg msti mcm takde apa... kalau aku naik 3 kg lg tak tau lah baju mana yg sedat hehehe

July 18, 2016 at 10:03 AM

Selamat Hri Raya Kak..♥
Walaupun tak berapa nak sihat...
raya tetap raya kan...:)
Rajinnya masih buat ketupat,lemang sendiri...
teringin nak buat jugak tapi skrg nie dah xde dah yg nak buat...

July 18, 2016 at 10:09 AM

bestnya.. semua buat sendiri..ini baru raya..
family lya, lemang/ketu[at semua tempah

July 18, 2016 at 10:12 AM

syok dpt duit raya hoi ... byk tu ...

ketupat palas yg lieya buat .. tu ketupat betina

July 18, 2016 at 10:19 AM

meriahnya raya lieya tahun ni. ketupat, ketupat palas, lemang semua ada. tak tahan betul tengok rendang paru tu....

July 18, 2016 at 10:29 AM

Semua kategori menu raya ko buat ye Lieya weeeyyy..
Rajin sungguh korang adik beradik anak beranak ye..

Bab bakor lemang tu memang banyak yg serender lieya..
sebab tu FIL akak bakar lemang 2 hari raya hahahha..
Boleh minum sirap ais koooo..
Ramai yg nak menjaga bakar lemang tu..

Akak ni kira kategori duit raya yg RM50 tu kan Lieya..
Jap lagi akak datang raya ye hihihihi..

July 18, 2016 at 11:01 AM

Yeayy..dah kuar dah entry raya lieyalatif & Co.
dok tertunggu2 ni..
bagus la seme pandai anyam..
kakak ipar kita orang johor dia je la reti anyam
kita sampai ke sudah kelaut dalam
ketupat palas tu boleh la sbb tu menu wajib tiap kali raya
tahun ni pon ada sesi melemang buat pertama kalinya
sbb ada ipar baru dalam keluarga yg pandai buat
2 kali round pulak tu.. jeles kita sbb kita raya turn perak dulu..

July 18, 2016 at 11:04 AM

banyaknya menu.. mmg best kalini raya ye lieya.. semua jenis ada.. .lemang, ketupat, ketupat palas.. kalau akak ni, mau sengkak perut.. zip pun compem tak leh nak cangkuk.. hehe

insyallah ada rzeki kita raya sama2 nanti ok.. duit raya semua dah standby ni.. tp tu la kene tunggu lil hs balik shah alam tu..

July 18, 2016 at 11:41 AM

Nani tak pernah menjadi bila bab menganyam ketupat. Hahaha. Mungkin boleh belajar dengan akak lepas ni. Hehehe :)

July 18, 2016 at 11:43 AM

suka baca entry raya lieya sbb tau lirya dah happy2..dah sihat..dan makan dengan selera siap naik 3kg hah..syukur sgt
happy for u lieya...

selamat hari raya..rayakan sebulan...hahahahaaa

July 18, 2016 at 12:30 PM

Ohsem raya kak lieya wehhhh juju suka part plan 4 orang adik beradik akak tu...bagus lah!
At least balik rumah mak semua adik beradik ada kan...sekufu ni...pandai la anyam ketupat...wah adik akak nak kahwin ye tak lama lagi dah ni haaa balik johor plak lagi cerita kenduri adik bestttt...

Pandai anak2 sis susun duit raya....yeyyy duit raya Abam qi ada tak kak lieya...hehhe

Kak lieya dah sihat? teringat2 entry kak lieya sakit ritu...

July 18, 2016 at 1:25 PM

amboi rajinnyer.. tapi kalau ada orang nak buat memang okler.. kalau kita nak buat semua mampuih... banyak keje jgtu... memang bnyak menu tahunni rumah lieya yer..

July 18, 2016 at 2:08 PM

aku jadi terliuq baca entry ko weii..hahahha....rindunya nak makan ketupat palas...mmg fav aku ni kalo ketupat palas....

July 18, 2016 at 2:35 PM

Alaaa menci laaaa asyik tertelan air liur jek !

July 18, 2016 at 2:40 PM

Kat umah kak nur pula...hubby gan mak yg ambik tender anyam ketupat setiap tahun...puas belajar x khatam2 lieya..

Ketupat palas mmg mak buat setiap tahun tp mesti ada kacang dlmnya...

Bab masuk duit raya suka2 hihi...rezeki ank2 yg dtg kunjungkan..

July 18, 2016 at 3:58 PM

perhh ketupat palas terbaikk tu..

July 18, 2016 at 4:00 PM

johor kat mana?

July 18, 2016 at 5:53 PM

Meriah betul persiapan raya uolss. Hebat sangat...sebab semua homemade and handmade. Nampak pun tau ngences..kalau makan memang berpinggan-pinggan la agaknya. HUwaaaaaaa!! Terer la Lieya and adik beradik anyam ketupat. Mana ade tangan pengko ( hah! betul ka eja ni ) hahahah!!!! ok sangat tuh weh..teruskan. Tak ramai yang beraya persiapan makanan die gitu. Mak mertua nany masak ketupat segera and rendang daging jer. Takde palas, lemang sumer. HAHAH! balik perak baru macam2 sket makanan jumpa. HOyehhhhh~~

July 19, 2016 at 9:22 AM

meriahnye makanan.. aku thn ni since balik terengganu so mknn xmeriah mana pun.. balik2 nasi minyak.. huhuhu

July 19, 2016 at 11:02 AM

selamat hari raya jugak lieya.. sama2 jugak aku mintak maaf kot ada pernah menyinggung hati perasaan dengan penulisan.. biler nak beraya rawang ni ha.. :) [tahun ni pon kami beraya johor sana..] :)

July 19, 2016 at 11:34 AM

saat ini aku tgh pose lieya..tgk ketupat palas dan rendang mak ko menangis2 aku ni haaaaaaaaaaaaaaaaa...lapor ketupat palassss..

pandai korang buat sendiri semua ye..aku kalo asben side mmg mak2 sedara buat ketupat palas, kalo sebelah aku abah yg bakar lemang,mmg tetiap thn begitu sbb org tempah pun sama :)

meriah raya ko dgn mknn..tak sabar aku nk tgk raya paert 2 pulak!

July 19, 2016 at 12:38 PM

Sambal goremg jawa tu teringin la pulak.hahaha..

Ok la semua pandai anyam ketupat..klu sy awal2 dh surrander..balut ketupat ni biasanya menantu lelaki mak mertua yg dok tolong kt dapur.menantu perempuan sorang tahu makan je.hakhak

Meriahnya raya smp 3 part..org pantang ni rayanya so so je la.huhu

July 19, 2016 at 3:37 PM

lama tak buat ketupat kelapa

July 20, 2016 at 12:23 PM

Terliur pulak nengok ketupat palas Lieya weyh.....Ko sebut pulak rendang paru....Mak aiii..... mcm teringin pulak nak makan dah ni...
Mak masih sihat boleh masak lagi untunglah korang Lieya.....makanlah sampai puas weyh....
Ko sakit ke Lieya? Moga ko cepat sembuh yeh....jangan diet diet sangatlah....tak gemuk pun ko tu

July 28, 2016 at 1:25 PM

Kira Lieya adik beradik memang expertlah bab menganyam ketupat bagai ni. Akak memang tak reti. Biasanya beli daun ketupat aje. Sukalah agaknya anak-anak saudara belah Lieya kalau MakLongnya ni balik beraya ya. Bukan main banyak habuan duit raya yang mereka dapat. Kalau akak buat gaya gitu, lepas raya memang makan maggilah jawabnya Lieya. Anak buah bukan main ramai!

August 1, 2016 at 1:28 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy