Tuesday, March 14, 2017

weekend kami..


Assalamualaikum!!


adududuh...lamenye tak buat entry 'weekend kami'...bukan tak rajin amik gambar, rajin jek...tapi aku byk update kat igstory...tq sape2 yg rajin tgk ape yg aku snap n rakam kat igstory aku tuh...bende merepek2 jek kdg2 hahaahaha.... masak2 pun dok igstory kan...tu pasal jarang update kat ig dah bab masak2....tapi weekend ari tu rajin plak amik2 gambar.... sbb dah lame blog ni tak update kisah kami...balik2 dok random photos hahaahaha..main senang jek keje aku kan....jom le layan pic yg ado...kejadian berlaku weekend ari tu...sabtu n ahad...aku campur rojak pasembuq je semua ye hahahaahahah...kiteorg kalo weekend life mcm weekdays jugak...bangun awal pagi sbb masing2 tuisyen...kene le anta sorang2 di destinasi yg berbeza.... dayyan tuiyen kat bangi, mia kat puchong, mija kat putrajaya....masa pun berbeza.....mujur tak clash masa masing2....


*
*
*
*
*
*
*
V

sabtu tu anak bujang aku moody hahaahahah...mengalahkan org pms ko ni dayyan .... kene marah sbb lambat masuk keter...sibok dgn henset die.... kalo aku yg marah, takdenye mengalir2 air mate mcm nieh sbb dah kebal dgr aku membebel...ni apaknye laa marah ...kan anak bapak nie...mane leh apaknye marah sikit pun hahahaah...manje nau2....tgk le tu, gigih tak lap air mata...nak suruh org tgk die kesian2 le  n pujuk le tu hahaahaha...kalo kite dah geli2 rase air mata mengalirkan...



zasssss ..gerak ke destinasi pertama...pi puchong... singgah beli bekal makanan mia... biase beli nasi lemak, mee goreng, kuew tiow goreng, bihun goreng ke.... pastu drop mia kat sekolah maklong die....mia tumpang tuisyen kat situ....sekolah mia kat putrajaya pun ade buat tuisyen jugak, tapi hari sekolah jek...weekend takde..alang2 takde ape kan, aku anta je kat puchong jugak...


terima kasih maklong, bagi peluang mia tumpang tuisyen kat sini...aku lagi suke 'cara' cikgu kat sini.... mia tuisyen kat sini setiap ari jumaat (malam) dgn hari sabtu....mia pun dpt ramai kawan2 baru kat sini...


 pas drop mia......kami zassss ke bangi plak... sarapan kat area2 sini ....


 pas sarapan ... drop dayyan kat kumon plak...biasenye kami tunggu die sampai abis..sebab tak lama pun....dlm sejam sengah abis laaaa....pastu gerak balik putrajaya hantar mija plak tuisyen....pastu kiteorg balik umah dulu jap sidai kain yg dah siap2 pusing sebelum keluar pagi tu ....dlm kul 12 gerak balik ke puchong utk amik mia....siap lunch semua kat luar...aku kalo hari sabtu mmg tak masak...pastu mija abis tuisyen pukul 3...amik die plak.... hah gitu le hari sabtu kami sepanjang tahun ni hahahaahahah.....tahun depan pun same laa jugak sbb mija plak upsr....



 petang sabtu tu free...laki aku rajin pi selongkar alat2 mengecat die...mujur tak keras cat yg bertahun2 dlm stor tu heheheeheh...kang dah puase letih nak ngecat2 nie.... aku plak kat dalam umah gosok baju sekolah n baju keje sebakul...mia mija tdo letih balik tuisyen...dayyan? mcm biase laa mengaco apaknye....sape tgk igstory aku tau le kan...die menyapu ala2 kungfu kat laman tu hahaahahaha


ni plak ahad punye citer....ahad kuar pagi2 jugak sbb mia tuisyen start pukul 8 kat bangi.... biase sarapan pun area2  pusat tuisyen mia jugak....ahad tu aku pekena lempeng kelapa dgn roti jala...kari kaki ayam...mengokak2 aku mkn kaki ayam hahahhahaah.... laki aku mkn nasi dagang...mia kuew tiow...mija nasi lemak... drop mia kat pusat tuisyen die kami gerak pi pasar borong...tuisyen ahad dari pukul 8-5...


dah plan nak pi pasar borong minggu ni..selalu beli stok binatang kat hero atau pasar p8 je....kali ni nak cari ikan yg rare sikit...kat pasar borong jek ade....kenal tak korang ikan kat bawah ni?....aku panggil ikan ayam...rupe ikan, tapi isi rase ayam.... rupe mmg buruk tp rase sedap wey....bile up kat fb ramai komen ...ade yg buat percik, bakar, asam pedas.... aku suke masak kari....letak bendi...perghhhhhhhhhhh.....sedap weh! ..kawan aku org terengganu panggil ni ikan jebong..mcm2 name hah...baru tau bile dieorg komen2 ....



 ikan ni ade kulit keras tau....aku mmg tak reti nak siang so mmg siap2 suruh org kedai siangkan....ehh mmg habit aku beli ikan kat pasar request siap2 siang...pemalas nieh hahahaahah.....ni lah rupenye bile dah siap siang bersih semua....


buruk rupe die kan...tapi isi die umphhh wey hahaahahahaah..... 


haaa ni versi yg dah selamat jadi kari.... baru masak semlm ...jd menu berbuka aku ....renjis kicap kipas udang, nasi panas2...perghhhhhhhhhhh meletop baq hang...kepala tu kemain menyonyot aku....


bile dah kat pasar borong, makanye wajib singgah jap kat jusco equine ...aku suke sushi kat sini...murah plus sedap.... pastu borong gak stok2 buah kat jusco....


 slurppp!


beli gak durian sikit...buat durian goreng...sedap wey! tapi lupe snap gambar yg dah goreng, kat igstory jek aku tepek....yg penting tepung kene garing2...perghh sedap!


dok kemas barang2 yg beli tadi...tgk2 abis dah sebekas sushi aku dayyan bedal...


legaaa mata tgk stok binatang2 memenuhi esbok .... cukup laa stok utk 2minggu nieh....sotong, udang, ikan, ayam, tulang lembu, daging semuaaa ada....  alang2 gi pasar borongkan...murah sikit harga compare dgn pasar kat putrajaya nieh....nampak eskrim tu...tu hasil beli eskrim panda rm1 kat 7E eleven le tu....aiskrim malaysia tu plak import dari johor..atuk budak2 ni buatkan aiskrim kacang hijau durian..


 dlm pukul 5 siap2 nak keluar pi bangi balik amik mia abis tuisyen...singgah starbucks sat....kehkehkeh


hujan plak petang ahad tu kan.... sampai2 pusat tuisyen tgk dah ade yg turun, tapi kelas mia lambat sikit keluar.... mija pun tuisyen kat sini jugak tiap hari isnin malam...


amik je mia terus balik umah ... selalu singgah gak kedai lepak minum petang.... masing2 nak balik nak makan sushi tadi.... ahad tu aku masak pucuk ubi masak lemak, sambal ikan siakap dengan sambal kentang ikan bilis...hujan2 kan..semua pakat nak makan...dinner awal plak dah dieorg nieh..... 


 malam dayyan ngan papanye gi surau baru kat perumahan kiteorg nieh....surau baru kan..cantik jek semuanyer....


dayyan laa bising2 hari2 nak gi surau...bukan ye2 nak solat pun, lebih pada nak jumpe kawan2 die ...abis kawan2 kat cic die gegar suruh turun surau hahahaahaha....
 tu jelaaa kisah weekend kami....mcm gini le ulang balik utk weekend2 akan datang...kecuali mase cuti sekolah sebab tuisyen ade yg cuti jugak huhuhuhu....





**dah lame set bbq aku tak berasap sejak2 weekend yg busy nie...minggu depan minggu cuti sekolah tu boleh laa buat .... tgk adik aku buat bbq weekend ari tu, teliyooo plak....





16 celoteh sahabat

Akak...hahhaha ketawa julia baca (lega tengok stok binatang2 dalam esbook)
hahahhahahahhahhaha binatang2 julia dalam esbook tak banyak cm tu kak...seminggu pun meraung sebab esbook tak besor sgt...aiskrim si abam Qi yg penuh aduyaiii...sonok tgk masa akak diisi dengan best sekali..

March 14, 2017 at 9:05 AM

abis bedak muka dayyan cair sbb nangis tu hehe...byk stock eskrem dlm peti aias tu

March 14, 2017 at 9:16 AM

sian btl nengok hero tu nngis... aku pun nk cari2 tusyen utk si aiyan nih, kang nk darjah 1 camne lah

ikan ayam tu mmg peberet aku, klu beli mmg suh org kedai or kt psr mlm siang siap2 tak penah aku nyiang apa2 kecuali sutun ngn udang je kt umah...
sedap msk kari ikan tu kan, dia punya isi tu yg mmg terbaik

sushi kt aeon mmg layan, aku rajin gk beli tp idakla banyak cam ko tuh heheheh...
sbb ikan mentah dia pun sedap rasa fresh

rajin lak ko bt ntry selasa nih, kalu tak seminggu sekali je time arini kamis je ko bt ntry kan hehehehhe

March 14, 2017 at 9:30 AM

MERIAHNYE DENGANA MKNAN DARI MINGGU KO WEI ....
SEDAPNYE GULAI IKAN TU ... AKU LAMA TAK MKN GULAI IKAN ... SEDAP ....
PETI KO PENUH DENGN BAHAN PETI AKU KOSONG ....

March 14, 2017 at 9:53 AM

Hero sorang mmg manja lieya..
Samalah dgn Nabil akak tu..
Kena marah mmg laju airmata turun 😢😢

Ohhh selalu juga jumpa ikan ni lieya..
Disebabkan ikan ni menggerunkan 😬😬
Takut nak beli..
Rupanya sedap ye ..
Nanti nak beli lah..
Cuba buat kari tu..
Nmpk sedap pulak kari tu

March 14, 2017 at 10:45 AM

dulu2 pernah tau orang kata.. walaupon kite rasa letih handle ngan anak kecik2..dan selalu mintak anak cepat besar..
tapi sebenarnya.. cabaran tu.. akan lagi bertambah..biler anak2 makin besar.. lagi banyak bende nak handle dengan cara yang berbeza.. dan lagi bertambah bizi..!!

so.. baca entry ni..teringat yang orang kata tu.. heheh.. :)

bak kata mak aty.. selagi anak2 tak kawen........giteewww..

March 14, 2017 at 10:59 AM

Padat juga rutin hari minggu lieya ye.. Tp xpelah..smuanya demj masa dpn ankkan..walaupun penat pegi mari... Tp xpe..hasilnya berbaloi...

Hehee..auraaa raya kian menghampiri ni.. Cpt je kan..dah x lama bpuasa kita...


Fuhhh..penuh dah stok dlm petiais tu..sng siap trs stok seminggu..

Tp serius tkejut tgk rege ikan jebong tu.. Mahal sgt kat sana.. Kat sini rm8-10/kg..


Yummmm...nmpk kawwww kari tu.. Msti sdp.. Nk try jgk la buat kari dgn ikan ni.. Kbiasaab klo kt trg ni ikan ni msak merah... Bhgian kepala febret lya..

March 14, 2017 at 11:35 AM

Lieyaaa... Pasni update2 selalu lah yer.. Hehe

March 14, 2017 at 11:36 AM

Nice photos.
Bagus Dayyan ingat surau. Adatlah budak2 main. I think Sultan kerajaan Uthmaniah dulu dah cakap, hari mesjid dah takde bunyi budak2 main2 ketawa2, hari kita takut pasal bila kita mati takde sapa gi mesjid.

March 14, 2017 at 2:51 PM

Ada juga benda nak dibaca duk dlaam wad ni.. Boringla lieyaaa.. Mujur ada blog..huhu blogwalkinglaaaaaa

March 14, 2017 at 10:01 PM

Fuhhh sedapnya lempeng kelapa.

March 14, 2017 at 10:35 PM

wow cat umah..macam hari raya dah kihkih..
anak i baru skolah darjah satu, tak payah la tuisyen lagi kot hehe :)

March 15, 2017 at 10:31 AM

ADUHADUHADUAH KARI KAUUUU..MENGCONGKAMMMM JIWA!

March 15, 2017 at 11:17 AM

Memang penuh aktiviti nampaknya. Biasalah kalau anak anak sekolah ni. Penuh tuisyen. Untunglah ada maklong cikgu, boleh tumpang tuisye sekolah lain.

Yelah ikan yg rare mcm tu kena gi pasar, mana nak jumpanya kat Tesco. Hakak ni semua ikan bedal Lieya janji depan mata haha...

March 29, 2017 at 12:26 PM

Penuh padat sendat xtvt akak ye
Lama jugak mia tuisyen ye 8-5
Mcm best je kak ayam tu. Saya ni ikan pelik pelik mmg x mkn hihi
Dok jerteh skrg non hado org yg mau siang ikan huahuahua sendiri kena siang
Dok kl jah boleh manja manja ekekeke

May 27, 2017 at 7:04 PM

As salam cik puan..
Saya Teacher Mahiran dr Kumon Bangi, tempt dayyan pegi Kumon class.
Nk jadi cerita, tadi saya buat briefing Kumon utk new parents dr Putrajaya. Tu yg tanya kenapa dtg Bangi, kan Kumon Putrajaya ada?
Dia kata tertarik nk hantar Kumon Bangi sb baca blog mama dayyan ni lah..n dia ckp jumpa banyk posting ttg Kumon Bangi juga dkt online. Kami memang aktif fkt fb & ig Kumon Bangi.
Tq so much sb indirectly dh promote centre kami...
Memang parents pun kena disiplin kalau nk anak2 berjaya buat apa2 pun kann..termasuklah Kumon.
Komitment puan sekeluarga memang terbaik..mcm2 kita buat utk mereka berjaya iAllah!
Tq puan☺

July 15, 2017 at 2:03 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy