Thursday, July 13, 2017

Kisah Raya Puasa 2017 kami (di Johor)



Assalamualaikum ....


kisah raya lieyalatif di teruskan edisi johor plak...
  menu raya di johor plak mak aku buat 130bijik ketupat daun, rendang daging, kari ayam kampung, kuah lodeh, kuah kacang, rendang puyuh....ya Allah sedappppp meletopp oiiii...siap aku frozenkan sikit rendang2 tu nak bawak balik putrajaya...buat stok makan lepas2 raya...kari ayam kampung je tak sempat frozenkan...sebab dah licin....kat tempat aku masih ade lagi aktiviti munjung...tau tak munjung tu ape...munjung tu tukar2 juadah raya...dari petang sebelum raya dah start dah org munjung....byk dpt menu ...so kene laa balaskan...tu buat byk ketupat tuh....


*
*
*
*
*
*
*
*
V

alhamdulillah...kiteorg adik beradik mmg pandai anyam ketupat....so senang keje mak aku...beli je daun...tau2 siap dah di anyam...


kuah kacang in the making....masak sampai naik minyak...


rendang puyuh....sedappppp gilerrrr...


kuah lodeh...mak aku punye style mmg kaler putih....setgh org suke kaler kuning kan....ye laa nak kuning boh aje serbuk kunyit....


tahun ni family aku ngan adik aku yg no 2 turn beraye rumah mertua....lagi dueorg adik aku beraye johor...so takde laa sampai takde org yg x balik kan...tema dieorg hitam hahahaahah...menyerap2 panas wehhhh....


petang tu kiteorg sampai simpang renggam, elok dieorg baru balik dari beraye kat batu pahat dengan kluang....takde laa kiteorg kene tgu lame...masing2 dok salam mak usu...


sementara tu layan posing jap kat tengah2 jalan kampung...


tegelap plak gambooo....jenuh edit ....


mujur takde keter lalu lalang mase nie ekekekekeek


esoknye raya ke 2 dayyan excited sbb boleh ikut atuk pi marhaban/baraan...kat kampung aku masih ade lagi baraan nie...tiap kali raya ke 2 masing2 berkumpul laa n jalan dari rumah ke rumah...adik aku yg beraye umah mertua pun balik petang tu jugak...so seronok lee kazen2 dayyan dpt join sekali ....mase ni lee nak kumpul duit raye.....




keluar pukul 8.30pg...balik pukul 6ptg...hasilnyer sesongkok duit raye, gula, coklat...songkok atuk plak tu hahahaahah....


gini la dieorg, gerak dari rumah ke rumah..konvoi moto ramai2...dulu mase aku sekolah2 pun join gak tapi aku join baraan perempuan la...kat kampung aku ade 3 jenis baraan, baraan lelaki, baraan perempuan dgn baraan org2 masjid.....


meriah tgk hah...tak tau le sampai bile budaya ni leh kekal...sesetgh tempat dah hilang di telan zaman....


ini lah warga baraan lelaki kampung parit haji hashim, simpang renggam

*meh layan video best pasal baraan kg aku*


raya ke 6 plak ade baraan perempuan.... aku dah balik putrajaya mase nie...so dpt gambar2 dari adik aku ....biase kat umah mak aku giliran stop utk lunch...tahun ni mak aku buat nasi ayam...



pergi baraan ni best, selain pi beraye umah2 org kampung, dpt duit raya...dpt gak mkn best2...ade umah yg masak mcm2...mase zaman sekolah, zaman anak dare aku rajin join...lepas je masuk U, kerja luar kampung terus tak join dah....


oh yea, setiap 1 syawal adalah hari lahir mia dlm bulan islam....disebabkan senang ingat, makanye die jek la yg selalu sambut besdey dlm bulan islam heheehehe...beli kek, potong2 ngan kazen...


kebetulan mak teh budak2 ni ajak raye rumah die...so potong kek kat sane.... mak teh masak mcm2...sedappp semuaaanyer....


ni le cucu2 mak dan abah aku....ehh ade lg sorang tak masuk....


haaa ni baru betul...tapi si khayla sipi2 je nampak hahaahahaha...


khamis kami dah gerak balik putrajaya.... kene balik awal sbb ade hal sikit.... jalan ok tak jem...tapi si dayyan buat peel...dah lepas rnr baru bising2 nak tekencing2 tak tahan...nak tgu next rnr mcm takleh tahan dah...nak berhenti kat tepi jalan n kencing lagi aku tak bagi..bahaye kan highway dgn semua kenderaan laju2...cari botol dlm kereta takde plak...makanye plastik le jadi mangse...mujur ade plastik yg elok tak bocor...aku le jadi mangse pegang, sampai next rnr laju2 campak dlm tong sampah kkakaakakaka...tapi dah ikat le ketat2 heheheehe...bertuah punye dayyan!! sedangkan ko baru mintak maap tak mo tershishi bagai....die ni ade peel suke tahan kencing...
itulah kisah raya melaka dan johor kami utk tahun nie...same jek mcm tahun2 lepas pun....so lepas ni leh le aku up entry raya di open house2 yg kami terjah...xoxo!





**yeszaaaa!! hari ni puase 6 aku yg ke 6.... raya lagiii ekekekeekek..lmbt dpt abiskan sbb byk dugaan jamuan raya hahahaahah....tahun lepas tak dpt buat sbb tak sihat....semoga Allah terima puasa 6 aku nie....amin...ganti puase? alhamdulillah tahun ni aku tak perlu ganti puase....








13 celoteh sahabat

haaa tak ganti puasa? ada ker???? dah brapa bulan?? hihihi gurau jer.. maaf zahir batin lieya..heheheh

July 13, 2017 at 9:15 AM

terror anyam ketupat ye....wah rendang puyuh jrg2 nk jmpa

July 13, 2017 at 9:25 AM

Wahhhh rendanggg...sedapnyer....cantik semua purple...=)

July 13, 2017 at 9:59 AM

aku suka beraya dlm suasana kg yg mmg kampung sgt mcm ni..seronok dan meriah kan lieya..masak sedap2 dan bg org makan..best tu..kt perak ni takde byk tradisi gini, setakat kunjung mengunjung je..kutip duit raya pun takde..

bila baca kisah dayyan, tringat kisah awatif pun sama..peel betul la dia..dayyan ok lg kencing, awatif berak terus ok..senyap2 buat baja kt blkg, siap ambik wet tissue aku lap punggung..ko ghase???menyirap darah ok..tak penah buat perangai camtu, bole buat perangai gggrrrrrr..

selamat dah ko pose 6, aku lg 2 hr tak sempat dah period lieya..alhamdulillah ko takde ganti thn ni ye..

July 13, 2017 at 10:18 AM

best tgk menu ko beb.... menu wajib tuh kan...

baraan mmg wajib join yek... aritu baraan umah mak aku, sajikan puyuh goreng tepung ko....
kerlass aku kata, menu mewah2

lahai gitu lah dugaan time jln jauh ngn anak2 yek, aiyan aritu lg lah.... kata nk berak, sampai2 masjid dia dh siap membuang kt dlm sluar huhuhuhu

July 13, 2017 at 10:23 AM

best tgk video tu..boleh tahu suasana raya baraan tu mcm mana..biasa dgr2 je org cerita..

July 13, 2017 at 12:20 PM

seronok tgk suasana raye kat kg lieya ;)
meriah ...
tahniah ler posa penuh tahun nie ;)

July 13, 2017 at 3:19 PM

seronoknya masih ada baraan...kat kg along xde dah...

July 13, 2017 at 4:10 PM

seronok citer ko beb....aku tahun ni raya kedah..kalo tak dah buat muka tak tau malu..g raya umah mak ko..dekat sgt ngan umah mak mertua aku..kat kluang sana..kat felda ulu penggeli..jalan nak ke kota..

July 14, 2017 at 9:13 AM

Selamat Hari Raya beb...Maaf zahir batin...Meriah raya kamu yer...

July 14, 2017 at 10:48 AM
Anonymous

selamat hari raya lieya & co...bestnya dpt duit raya byk tuuu dayyan

July 14, 2017 at 3:54 PM

Meriahnya raya kat johor. Kat sana mmg tradisi dia buat marhaban rmh k rumah kan.. Seronok plok.. Msti rmh x sunyi n y seronok bila marhaban mcm ni, akan berkumpul ramai²..


Alahaiii dayyan...tak tahan sgt dh tu.. Tp mmg klo btl² x tahan nk kncing..smpai naik kepala tau.. Hehe

July 17, 2017 at 10:08 AM

meriah giler raya kat sana ye lieya..ada baraan raya lagi..rin punya raya sama je setiap tahun...sendu skt...hahahaha

kelakau bab dayyan kencing dalam plastik..-)

eh..lieya puasa penuh ke?lieya pregnant ke ek?kalau ye TAHNIAH!

July 20, 2017 at 10:09 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy