Thursday, October 26, 2017

alkisah operation buang fibroid di kpj seremban (part 2) ~ ke dewan bedah



Assalamualakum....


kite sambung hari kedua pulak di wad.... hari di mana aku akan dibedah..... perasan takut, vervous semua bermain kat fikiran wey.... tapi bile pikir balik sampai bile nak simpan fibroid tu kan, so beranikan balik diri ...lagipun ni bukan kali pertama aku masuk bilik pembedahan...kali ke 2.... pastu pengalaman beranak pun ade kan....lebih kurang ajek tu..... so pagi2 tu aku dah bangun...mandi ...solat subuh lame sikit sbb doa lebih2 hahahaah..... aku org ke 2 yg akan dioperate doc .... so lepas mandi terus sarung baju operation....sambil menanti dgn penuh setia di katil....




budak2 ni sarapan nasi lemak beli kat bawah hospital jek....menu aku pun dieorg yg makan kan sebab aku dah kene puase kan...jgn berani2 nak minum air sekali pun....kalo kate tak puase pun, mmg tak lalu dah nak makan oiiii hahahaaah.....


tetap bawak homework okey...jgn ingat tak pergi sekolah boleh rileks hahahaahaha


dlm pukul 9 turn aku sampai.....


nurse datang nak tolak aku ke bilik ot..... terus sarung cap pastu zassssss kene tolak ke bilik ot....sebelum keluar dari bilik ni salam2 peluk anak2 dulu.... so laki aku je ikut sampai depan bilik ot....

hebat photographer aku nie.... setiap sudut setiap saat ade jek pic die snap hahahaahahaha...

sampai kat sini maka aku berpisah le dgn laki aku....salam peluk cium semua, bagi spek mate....touching wey mase nie...ye laa mane tau kan kalau jadi ape2...masuk jek bilik ot, aku terus diserahkan untuk nurse dlm tu pulak take over aku.... dieorg amik bacaan oksigen, bp aku semua... pastu doc bius pun dtg tgk condition aku dah ready tak untuk di full bius...semua okey takde masalah....so boleh proceed.....masa dlm bilik ot ni suasana sebijik mcm citer grey anatomy tu....dgr bunyi besi2 alatan operation disusun.... cume yg tensennye aku rabun jauh yg teruk so aku mmg tak nampak ape....kabur jek semua hahahaah...


sepanjang dlm bilik ot mmg mulut aku dok zikir ni ajek....nak bagi minda tenang n jiwa damai....same zikir yg diamalkan mase sakit contraction bersalin....


aku akan diberi general anesthesia atau full bius sbb aku buat open operation dan dikire major operation jugak le.....cuak gak nak kene bius nie.... naik berbulau bijik mate aku tgk youtube, bace blog org pasal nak kene intubation ni...berani kan aku hahahaahaha.... tapi tu laa takut kite takat ni je, lepas kene bius ko tak sedar ape dah...tau2 dah siap semua.... last moment aku dlm bilik ot ni, doc ambil tangan aku cucuk drip, lepas tu masuk ubat tdo, lepas tu doc suruh aku bace bismillah, mengucap, tekup dgn gas tdo nie...pastu aku terus wasalaaaaaaamuuuuuu hahahahaaha
 *pic google*


nah tgk! ngeri kan....tapi ni laa yg akan dilalui kalo kite kene full bius....
procedure intubation *youtube*


utk operation ni aku akan di belah di bahagian ari2....mcm dalam pic kat bawah ni...yg aku tunjuk dgn anak panah.... ade setengah tu belah secara menegak.... mcm lagi payah jek nak duduk n sembuh kan sbb tekanan tu bile kite duduk...kalo melintang ni ok laa sikit ....lebih kurang mcm czer laa operation aku nie...cume panjang sikit luka operation tuh....




sepanjang aku dalam bilik ot, laki aku ngan anak2 solat hajat dan bace yassin....pandai plak dayyan snap pic ni hahaahah aku agaknye dayyan snap sebab die takde dlm pic ni hahahaahaha


doc ishak operate aku dlm 45 minit je.... mmg cepat doc buat keje.... nak tgk pic fibroid tu? aku share dalam next entry key....tapi sebelum tu meh kenal dgn doc ishak yg operate aku nieh....korang google pasal doc ishak pun byk je blogger share pengalaman ....


ni skrinshoot dari perkongsian aku di fb....jadi viral la jugak sbb dapat 202 shares kikikiki..ye la bende baikkan ...kene la kite hebahkan supaya ade yg boleh dpt manfaatnyer...komen2 respon dari post aku byk share pengalaman dieorg dgn doc ishak....
 
 


ni gambar aku lepas 2 minggu operate....ade follow up kan dgn doc.... amik kesempatan bergambo kenangan hahahaha...dah kate blogger khennnn....so siape2 yg ade masalah sakit puan mcm fibriod, cyst, endo, adeno, nak cuba hamil dan mcm2 lagi lah boleh la jumpe doc ishak di kpj seremban utk dptkan khidmat nasihat....mcm abah2 kite je doc ishak nieh....kalo kate aku pregnant lagi lepas ni pun aku akan proceed checkup dgn doc ishak ajek.... seremban pun seremban leee ekekekekeke
okey ....kite sambung next entry okey....xoxo!




8 celoteh sahabat

Singgah pagi...
teringat masa nieyl nak kena operation tangan dlu...
sedar² je tekak perit giler...bius full mmg kena cmtu..

October 26, 2017 at 10:02 AM

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.. Morning kk lieya..
Lama xsinggah blog. Sejak pindah jarang dah haa bw..

Take care akak manis..
Semoga cepat sihat aamiin

October 26, 2017 at 10:05 AM

Alhamdulillah dipermudahlan segalanya.. Take care Lieya.

October 26, 2017 at 10:32 AM

Kekadang doktor lelaki lagi pakar dengan sakit puan ni kan Lieya..

Kalau lieya macam pangkat abah2 lah tu..
Kalau akak doktor tu macam pangkat abang tu..

Semoga kita semua terus diberikan kesihatan yang baik jua..

October 27, 2017 at 8:29 AM

Seram along tgok gaya operations tu lieya oiiii..mmgerus rasa ngilu kat bawah ari2

October 30, 2017 at 9:39 PM

al-hamdulillah , semuanya berjalan dengan lancer

October 31, 2017 at 4:56 PM

Ohh sama mcm operate beranak jugak tu Lieya...
Ha a kalau operate ni part masa kaki nak jejak lantai buat pertama kalinya tu mmg siksa, sakit tak taulah nak ckp mcm mana...

Sedihkan masa part nak berpisah ngan suami tu...Adoiyai harap harap janganlah masuk sepital. Tak suka tau!!

October 31, 2017 at 8:18 PM

Intubate mmg sgt2 myakitkan lieya. Tiap kali koma...mmg sedar2 dh siap intubate. Bila sdr dlm keadaan ada intubate mmg amat myakitkan.. Operate biasanya, dia dh buang siap2 sblm kt sdr.

November 8, 2017 at 10:18 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy