Monday, October 30, 2017

alkisah operation buang fibroid di kpj seremban (part 3) ~ sedar dari operation


Assalamualaikum....


hokey...meh sambung balik citer aku.... dlm pukul 9 pagi aku ditolak ke bilik ot.... operation amik mase 45 minit.... pung pang pung pang abis operation... dah stabil semua nak dekat pukul 12 jugak aku masuk bilik aku balik.... gituw kan...tetap ade gambar....hahahahaaha.... eh nak citer pengalaman sedar dari operation.... tetibe jek aku rase org kejutkan aku...mcm org kejut baru bangun dari tido tu .... 'puan..puan...bangun ye ...dah selesai'...aku nyahut yeee pastu nak tdo balik...tapi terus terjaga terkebil2 bijik mate hahahaahah.... start le rase ngilu pedih kat bawah perut...tapi tak le sakit sgt...aku boleh tahan...lepas tu tekak aku mcm perit, bibir kering ade kesan plaster area mulut....maybe kesan dari tiub intubation tadi....





kelako plak tgk muke sendiri hahahhah.... nurse pesan teruskan puasa...takut kalo makan kang kesan bius tu boleh buat muntah .... walo pun puase tapi takde la lemah sbb aku drip air.....



sedar dari operation , tgk2 tangan aku dah berIV dan aku dah di pasang tiub kencing....



merase aku pakai tiub kencing hahaahaha..ye laa kalo beranak normal mane laa pakai kan.... tiub ni di masukkan mase aku dlm bius so aku tak rase laa sakit ke ngilu ke..... tapi mase nak cabut hari ke dua tu mmg tak rase sakit langsung...nurse buat pun lemah lembut jek...so pengalaman aku dgn tiub kencing adalah okey seratus peratus hahaahahaha....bile bace pengalaman ade kate sakit la ape la kan...sbb tu aku ckp, lain org lain pengalaman die...cume lepas cabut tu, nak kencing mula2 ngilu2 sikit....pastu okey jek...sepanjang aku pakai tiub kencing, nurse akan dtg 2 kali sehari untuk bersihkan kawasan tiub so takde laa risiko jangkitan kuman....


nurse tinggalkan jugak spesimen fibroid aku yg doc keluarkan.... amik ko bekas mcm nata de coco tu hah...laki aku ape lagi, sebelum kene pulangkan kat nurse die pulun amik gambar lah video lah....abis di photoshootnyer fibroid aku tuh....


nampak tak.... dah mcm bakso aku tgk hahaahahaahah...mesti korang ckp, alaa tak jelas sbb berendam dlm air....jappp...japppp


nahhhhhhhh.... ni lah seketul fibroid nyerrr!!....doc ishak yg whatsap pic ni .... ni pun dah kecut sikit dari asal sbb aku on lucrin so tak period utk 3 bulan...bende ni kalo kite period die dpt le 'makan' die so die akan membesar dan membesar...bile tak period die terbantut ler...berat dlm 300gram...eiii geram kan tgk...camne la ko boleh bersarang dlm rahim aku.... lepas tu spesimen fibroid ni di hantar ke lab utk cek ade tak abnormal sel.... syukur laa mmg sel fibroid semate...takde sel lain mcm kanser ke ...takut kan....dah le skrang ni mcm2 penyakit ade....aku share sekeping ni jek laa pic kang korang muntah lak tgk daging seketul ni hahaahaha...pic fibroid ni dah dibelah kat lab pun ade...doc tunjuk.... semate lemak/daging je dlm tu....kalo cyst yg ade cecair/rambut ...mesti org pelik, tak rase ke perut buncit ke ape.... serius aku tak rase...tapi bile dah tau ade fibroid tu baru le tau..tekan2 rase kedudukan die seketul tu....pastu aku sejak ade fibroid mmg sakit tumit .... amazingly lepas je operation, hilang terus sakit tumit aku...kalo tgk saraf kat tapak kaki kat area tumit kan ade kaitan dgn sistem reproduktif wanita....


ini budak sempat buat lawak...ckp aku ade mcm spiderman tu boleh tembak web kahkahkah....


 

kesan dari intubation tu aku batuk...seksa wei batuk sbb akan bagi  tekanan kat perut...bile batuk  otomatik tempat operation ko sakit...so tips die nak batuk  ke bersin ke letak bantal kat tempat operation, tekan sikit n baru batuk...at least kurang sikit tekanan tuh.... aku berjaya kawal bersin, nak dekat 2 minggu aku tak bersin...tapi batuk takleh...lagi2 ade kahak kesan intubation tu....tp mkn ubat batuk ni dlm 3-4 hari batuk aku baik....


menu pertama masuk perut lepas operation ialah bubur...tu pun aku mkn dah masuk waktu dinner.... okey laa takde muntah2 kesan bius tu....


ni plak menu sarapan 9hb ogos (rabu) hari ke 3 di wad dan hari ke 2 selepas operation...hari aku akan discharge wad...yeay!! boleh balik rumah....hari ke dua operation aku dicabut tiub kencing...mcm aku citer kat atas semua okey..tak sakit pun...pastu nurse ajar cara nak bangun dan duduk.... baru aku tau teknik2 nak bangun n duduk lepas dari open operation....ye laa kalo beranak normal kan main ligat jek bangun duduk cume kene kepit2 jek...ni ade laa teknik die..mengiring dulu, turun kan kaki lepas tu baru slow2 bangkit...tu pun seksa weyyy...part ni paling seksa pada aku...nak dekat seminggu jugak aku bangun duduk laki atau mia kene tolong.... pastu nak dekat 2 minggu jugak aku solat duduk...jalan terbongkok2 pun ye mase mule2 bangun tu....terbayang ajek luke operation tertetas.... tapi alhamdulillah luke operation aku cepat gak baik...takde pun berair ke nanah ke...nanti aku share cara pantang aku ....


tghari aku request menu nasi plak...tak lalu le plak dok telan bubur ajek....tapi mcm biase le..mkn due sudu je lalu pun....


dari lepas operation aku tak mandi.... sbb takut nak bagi kene air...nurse pun ckp, lepas di spray satu layer kalis air kat luke operation baru leh mandi...so kirenye dalam 2 hari le aku tak mandi hahahahaha...just basuh muke gosok gigi....


tghari tu doc datang cek semua....spray 1 layer utk coating tempat operation...maka aku dah boleh balik.....urusan discharge pun cepat ajek.... insurans settle semua....dan bermulalah episod aku berpantang kat rumah....tu nanti aku stroy dalam entry part 4 iaitu entry last...laki i jadi mr mama hahahaahah.....so tgu naaaaa....
xoxo!






17 celoteh sahabat

Besar fibroid tu. Period yg byk tu baru thn ni lah yg kena kan?
Alhamdulillah operation berjln lancar. Teringat bersalinkn firaas dulu, sblm masuk operation nurse bg minum ubat apa ntah. Tgh operate mmg rasa nk muntah, kesan sampingan kena cucuk tulang belakang. Tahan je. Bila sampai kt wad, selambak muntah. Yg keluar ubat yg nurse bg tu.minum air pun akan muntah. Esoknya baru ok

October 30, 2017 at 9:38 AM

aduhla,.. ngeri nengok fibroid tu yg bebeno gitu....

tgh tak sihat mkn apa pun tak lalu yek beb... aduhla...
nsb lah semua berjln lancar

October 30, 2017 at 10:31 AM

Alhamdulillah... dapat detect dari awal... My sis hari tu, lagi besar dari tu... beratnya aggaran 1Kg kot, sebab besar macam buah tembikai...

October 30, 2017 at 12:19 PM

boleh tahan besar gak ek fibroid tu..Alhamdulillah semua dah settle ye lieya..

October 30, 2017 at 4:53 PM

Besar jugak eh lieya..menakutkan la...harap lepas ni xde dah masalah fibroid ni lagi...dia x berulang kan..risaunyaaa...

October 30, 2017 at 9:47 PM

alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar...
kita ni org perempuan mcm2 masalah kan.. kadang tu benda tak langsung kita jangka..
semua tu ujian dariNYA. apapun syukurlah Lieya tiada sebarang komplikasi..

October 31, 2017 at 11:01 AM

Besar juga ketul fibroid lieya tu..
Dulu akak punya fibroid bergugus mcm anggur tu..

Akak dulu bersalin seorang ceser dan 2 normal..
Jadi dah merasa dua dua..
Mmg betul susah jaga yg ceser ni..

Tu lah perempuan byk ujian yg dihadapi semoga kita redha dan sabar😍

October 31, 2017 at 12:30 PM

al-hamdulillah , semuanya dipermudahkan

October 31, 2017 at 5:04 PM

Seram pulak nengok fibroid tu Lieya...
Alhamdulillah semuanya dah settle. Untunglah pasang tiub kencing tu masa dah bius kalau tidak rasa tak selesa tau.

Tempat operate tu panjang tak Lieya?

October 31, 2017 at 6:45 PM

Oo tak sehat ke...maaf dah lama bunda tak singgah sini...sebab dah jarang update... Apa pun Alhamdulillah, semoga cepat sembuh ...jaga makan..n jgn liat makan ubat...

November 1, 2017 at 1:31 AM

Oo tak sehat ke...maaf dah lama bunda tak singgah sini...sebab dah jarang update... Apa pun Alhamdulillah, semoga cepat sembuh ...jaga makan..n jgn liat makan ubat...

November 1, 2017 at 1:55 AM

Uishhh..besarbya lieya.. Takut lak tgk . Mau x muncit perut klo sebesar tu duk dlm.. Kakak lya pom operate buang fibroid dlu..skali dgn rahim kena buang.

November 8, 2017 at 10:16 AM

adoi,.. ngerinya tengok. besarnya fibroid tu. xde cara lain ke selain pembedahan. adoii.

August 24, 2018 at 2:56 AM

Alhamdulillah...
Awak dah sihat skrg?
Terima kasih perkongsian ni.
Sy jg akan buang fibrod dan rahim..insya Allah pd bln 9 ni..
Ada sedikit kerisauan dlm hti ni

September 10, 2018 at 8:45 PM

Alhamdulillah sihat...dan Allah kurniakan sorang lg baby lepas fibroid dinyahkan dari rahim saye....hehehe

December 16, 2018 at 12:57 PM

Berapa kos buang fibroid

December 23, 2019 at 3:45 PM

@Unknown

13k...sy guna GL insurans...

December 24, 2019 at 1:04 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy