Tuesday, December 26, 2017

Shanghai Trip ~ 22 nov 2017 (day 2) YU GARDEN


Assalamualaikum semua!



yeay! masuk hari ke dua kami di bumi shanghai....dlm itinerary yg dibuat oleh kawan2 aku ari kedua kami akan sightseeing sekitar shanghai, kami akan dibawa melawat Yu Garden(Yuyuan Garden), Nanjing Road, The Bund, AP Plaza dan Hard Rock Cafe .... aku bangun awal jugak pagi tu sbb nak masak nasi dan panaskan lauk... tq kat hirda yg sentiasa menjadi jam loceng sepanjang kat sini... satu yg best bab kawan2 aku ni semua jenis punctual...walaupun ade anak kecik tapi bab mase mmg terbaik..senang berjalan dgn org mcm nieh.... ok mcm biase jom layan citer sambil tgk gambar....

*
*
*
YU GARDEN
*
*
*
V


pagi tu aku prepare nasi putih dgn panaskan lauk ikan masak pindang ngan ayam masak kicap yg aku bawak frozen dari malaysia tu....


sila makan kenyang2 semua sbb kang nak berjalan byk...tenaga akan diperah dikerah hahahahaah...aku siap bawak suratkhabar dari sini buat lapik makan...kain lap, sabun basuh pun aku bawak...pinggan pakai yg pakai buang ajek..plastik sampah  kecik pun aku bawak 5 helai..so tiap pagi sebelum keluar berjalan aku akan buang ape yg kami makan sebelum tu...takde laa bilik bersepah byk sampah sgt dan nampak mcm kesan2 org masak kan...sebelum keluar kemas siap2 periuk2 simpan dlm luggage peti ais aku tu hahahahah so bile room service takde laa staff nampak periuk nasi semua tuh...


bergambar sat kat cermin bilik sebelum keluar.....


karpet pun comel...rembat bawak balik kang baru tauuuu hahahaah


harini kami ambil 1 day tour dgn tourist guide dari shanghai yg fasih berbahasa inggeris...namenye Mr Aron Long....beliau sediakan 1 coaster (mini bus) untuk pergerakan kami di bandar shanghai....kami pilih company beliau sbb antara rate yg munasabah dan bayaran bukan berdasarkan 'kira kepala', refer entry aku yg first ade aku sebut rate yg kami kena...boleh tgk laman web beliau kat link ni....


pagi tu hujan renyai2 sikit....suhu jgn ckp le...sejuk sgt.... suhu dlm 10celcius....


bergambar dgn sheriff woody....ni betul2kan pintu keluar hotel nak ke area garden hotel....buzz lightyear kat belah bawah...tak dan nak bergambar sbb hujan renyai2...takpe2...byk mase lagi kat hotel kan....

sementara tgu Aron datang budak2 ni mcm biase laa layan kartun dulu....


kat hotel toy story ni ade kedai disney merhandise jugak...name nye Lotso Shop...so mmg selalu sgt2 lee kami2 mak2 ni cuci poket kat sini...aku sendiri hari last sempat rembat baju kat sini...


dalam pukul 9pagi Aron datang dgn mini bus dan sorang driver.....yeay!!! tak sabar nak jengjalan shanghai ....coaster bersih dan selesa....


just nice untuk kami 3 family nieh....


perjalanan ke shanghai town ambil masa dlm lebih kurang 45 minit jugak.... lalu lintas lebih kurang malaysia jugak laa...waktu org pergi kerja kan so byk le kereta....


budak2 ni borak2 sambil mkn jajan....byk bawak bekal jajan dari malaysia so ni le mase utk habiskan....


alhamdulillah..cuace cantik...tak hujan dah.... maka mari lah kite explore sekitar shanghai.... aron yg sgt peramah....dlm coaster dok terangkan kat kami pasal shanghai...pasal penduduk di sana.... mcm aku bagitau kat atas, destinasi pertama kami ke Yu Garden...


daun yg bertukar warna dan start gugur....


okey, meh nak bgtau ape itu Yu Garden....yu garden ni salah satu tempat yg patut dikunjungi kalau ke shanghai.... yu garden ni adalah taman klasik yang terkenal di Anren Jie, Shanghai yg telah dibina pada tahun 1577 oleh seorang pegawai kerajaan Dinasti Ming bernama Pan Yunduan. Taman ini dibina khas untuk ibu bapanya sebagai tempat mereka berehat di usia tua mereka. Taman ni dibuka untuk orang ramai bermula pada september 1961. Taman yuyuan ni seluas lebih kurang 5 ekar...byk kawasan menarik dlm ni...tapi kami tidak le masuk dalam so tak tau bayaran die berape...kami just bergambar kat luar dan di laluan zig zag ni ajek....

**pic credit google


pintu gerbang ke Yu Garden atau Yuyuan Garden....


senibina die laa yg buat menarik...mcm temple lame tuh...ikutkan aku tak minat sgt temple2 nie...tapi org kate at least dah sampai n dah ade kenangan bergambar.....


tgk le pic kami...si aron ni pandai amik gambar...lawa jek angle die snap...



area luar ni byk kedai2....


pengunjung pun boleh tahan meriah....


ni lagi satu pic yg aron ambil...aku suke gile pic nie.....


ko tgk aksi si aron ni ....punye laa nak amik pic kiteorg lawo.... terliuk2 di buatnye hahaahhah...mmg puas hati amik servis die nie....


kedai makan pun byk dlm nie....dah le sejuk..tgk plak dumpling berasap2 camni...adoiiii..urut dada ngan usap perut ajek  laa tahan teliur kahkahkah....


posing fefeeling pelancong sgt kahkahkah


kalo takde org ...amik gambar tengah2 laluan ni mesti lawooooo....


kalo tau ade ikan koi...bawak roti sikit campak kat depa hahahaahha

ni kat area luar sebelum masuk kawasan yu garden tu....


mia jaja dayyan....


senibina bangunan die menarik ....


ni di laluan zig zag mcm pic google kat atas tu....


aku yg tak tahan sejuk...baru 10celcius dah bising sejuk...ni ade hati nak pi sapporo hahahaah...tak abis2 laki aku bahan aku..sbb aku memekak2 ajak die pi sapporo plak...baru sejuk mcm tu dah ketaq lutut hahaahah


ni le org yg bahan aku tu hehehe


mase ni mcm cloudy sikit...ye la baru lepas hujan kan pagi tu....


terjumpe plak kedai toys kat situ...amik gambar je yeee..beli cannot!! hahahaah tunggu mama belanje kat dlm disneyland je nanti....


tgk dumpling terliur....tgk cucuk2 goreng ni panas2 berasap pun teliur hahaahha....dasar kuat makan betul ....


ni plak aku yakin leh makan...tapi pakkal sejuk..mmg tak kuase aku nak makan....ketaq gigi kang dibuatnyer...


tempura udang..tempura fishcake...


ni plak mcm dumpling...tapi cara makan ikut straw sedut inti dalam...


jalan punye jalan sambil merungut sbb tak de langsung kedai halal....tup tup ternampak satu kedai ni terpampang tulisan halal.....yeay!! ade jugak..tapi turkish food laaa..mcm kebab2 tu....so kami beli leee buat kudap2 makan sambil jalan kang.....

tgk foods sample die mcm menarik....


so membeli belah le kami disitu ehehehe

sedap kebab die....daging die juicy n lembut ajek...
lepas tu kami gerak keluar..... terus ke coaster utk ke Nanjing Road plak.....tu nanti lee next entry....xoxo!







4 celoteh sahabat

cantik yu garden nie ;)
picture memang marbeles ...

December 26, 2017 at 12:55 PM

Cantik2 pix ko poms... bagus dak aaron ni kan. Recommended sgt.

December 26, 2017 at 1:24 PM

cantiknya! ishhh... nak ke HK dulu ke china dl

December 27, 2017 at 2:55 PM

mmg betul2 teratur plan jln2 ko.... tang pagi2 mkn nsi dulu bagi kenyang tu best....

pstu udahla sejuk sana sini nmpak makanan compom terus rsa lapo perut.... nsbla jumpa kedai halal, klu tak aduhai sian perut ngn anak2 nahan lapo

December 28, 2017 at 11:02 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy